Aan de rand van de Hemel. Visioenen - Museum Krona in Uden
Aan de rand van de Hemel. Visioenen combineert oude religieuze kunst — middeleeuwse handschriften, getuigenissen van visionairs en collecties van musea en bibliotheken — met hedendaagse multimedia-installaties, bruidsjurken, parfums en schilderijen van toonaangevende vrouwelijke kunstenaars uit binnen- en buitenland. Allemaal benaderen zij het thema visioen op hun eigen manier. De ene keer ingetogen, een andere keer uitbundig. Van indringende installaties die aanzetten tot zelfreflectie tot geurervaringen en filmbeelden die je doen huiveren en glimlachen.
Zo maakt kunstenares Fiona Lutjenhuis in opdracht van het museum mantels, bedrukt met kosmische, buitenaardse motieven. Deze zijn geïnspireerd op de ervaringen van haar ouders die eind jaren ‘90 deel uitmaakten van een meditatiecentrum waar deelnemers werden opgeleid om verlicht te raken. De mantels zullen gedragen worden door koorleden van Stichting Volgspot uit Uden, tijdens de opening en bij optredens gedurende de expositie. Tevens heeft Volgspot bij zeven kunstwerken van de tentoonstelling muzikale composities geschreven en opgenomen in een professionele studio, die als audiotour kunnen worden beluisterd.
In haar werk behandelt Buhlebezwe Siwani thema’s als de zwarte vrouwelijke identiteit, kolonialisme en de door mannen gedomineerde samenleving. Ook is ze een ingewijde Sangoma, ofwel spiritueel genezer, en in haar werk en performances komen rituelen en de relatie tussen het Christendom en de Afrikaanse spiritualiteit veelvuldig terug. Vanwege deze laatste kwaliteiten is Siwani een belangrijke deelnemer aan ‘Aan de rand van de Hemel’.Het werk ‘Mombathiseni’ (2021) toont een golf van gekleurde koorden die door Zuid-Afrikaanse vrouwen worden gedragen. Ze lijken het midden te houden tussen een navelstreng en water. Siwani roept respectievelijk vragen op over gedwongen of vrijwillige verplaatsing van mensen en de onteigening van land in voormalige kolonies. Het werk kijkt naar methoden van genezing voor de wonden van geworteld zijn en de psychologische en spirituele effecten op degenen die migreren of daartoe gedwongen worden. Hoe herdefinieer je het concept van thuis als je in een nieuw land bent? Hoe zorg je voor verankering in een nieuw land en hou je toch verbinding met het oude land?
Siwani heeft het vermogen om als visionair en in haar rol van een Sangoma, een traditionele Zuid-Afrikaanse spiritueel genezer zich te begeven tussen het ruimtelijke en het existentiële, reflecterend op herinnering, gebaar en ritueel terwijl ze het heden en verleden verbindt.