Dodi Espinosa : Sharp Edges
Sharp Edges
Op een expositie van Dodi Espinosa (1985, Mexico) gaat het er niet zachtzinnig aan toe: twee gevouwen handen zijn gespietst aan een lange puntige speer, een slang loert naar een oog, rechtsboven in een heftig-blauw tableau heft een hand een hakbijl op en in het werk Wonderland lijken ballonnen te zweven, maar bij nader inzien lijken ze nog meer op touwen om iemand op te knopen die op mysterieuze manier zijn gaan zweven in de ruimte. Een schaar is in een betonblok gestoken en heet Walker maar kan geen stap verzetten. Het is geïnspireerd door het beeld ‘L’ homme qui marche’ van Rodin dat een krachtige man laat zien zonder hoofd en zonder armen. De koele versie van Espinosa suggereert een gewelddadige handeling en hij wilde het beeld genderloos en universeler maken. Daar staat de schaar in een expositie met als titel Sharp Edges: het gaat om ons allemaal. Al die werken vol littekens en dreiging zijn onderdeel van een proces van healing.
Om te genezen van oude wonden is het volgens Espinosa nodig om naar binnen te keren, om door de pijn heen te gaan en zo dat verleden langzaamaan los te laten. Espinosa gebruikt voor dit proces graag de term ‘Sjamanistische Chirurgie’. Hij gelooft in de genezende kracht van kunst, in het sjamanistische potentieel van de kunst bij het helen van wonden.
Die overtuiging vormt het fundament voor zijn praktijk, waarbij hij zichzelf als proefpersoon of voorbeeld gebruikt om vervolgens te komen tot een universeel werk.
Deze houding vereist uiterste eerlijkheid en grote moed om de diepten van de duisternis te betreden en geconfronteerd te worden met die dingen waar we eigenlijk liever voor weg lopen.
Zijn kunst wil het stigma rond die duistere dingen uitwissen. Zijn kunst gelooft in duisternis om uit te komen bij licht en vrij leven. ‘Er is schoonheid in de donkerste momenten van het leven’ zegt Dodi. Essentieel in deze expositie is het werk El Extasis, gebaseerd op de hangende man uit de tarot. Terwijl hij naar beneden duikt opent hij zijn buik. ‘Visualizing what is at the core may seem a very individual point of view, but to me it is really the opposite. The man is trying to understand what we all have in common. That is why I gave it this title El Extasis. To me it is really about trying to establish a connection’.
tekst Hanne Hagenaars