Open studio's Jan van Eyck in Maastricht: Simpel en indringend. Bevrijdend.
SIMPEL EN INDRINGEND. BEVRIJDEND>
De open studio’s van JVE Academie (Jan van Eyck) in Maastricht. Op hun website staat te lezen dat deze post academie opleiding het gesprek wil open over de klimaatcrisis, milieuverwoesting en de uitwerking hiervan op velerlei (sociaal-maatschappelijke, geopolitieke, culturele, economische) vlakken.
Wat opvalt is de consistente werkwijze in vrijwel alle studio’s die zich laat omschrijven door research dat vervolgens vertaald wordt naar een simpel en effectief gebaar. Zo is er een studio gewijd aan Palmolie en zijn desastreuze effecten waarbij ook de rol van NGO’s aan de orde komt (Elia Nurvista) aan antropomorfisme en de bedreiging van uitsterven van rhino’s. Neem het laatste thema; de rhino’s, het is onduidelijk wat echt is en wat toegevoegd, wel is duidelijk dat de rhino’s worden gedood door stropers om hun hoorn, om de mythen over de magische werking van deze hoorns. Op het graf van de rhino staat zijn naam en hoe het arme dier aan zijn eind is gekomen. (Bryony Dunne)
En juist deze bescheidenheid draagt bij aan de ontroering, de werken zijn niet pretentieus, ook al gaat het om grote verhalen, het belangrijke onderzoek is vrijwel steeds gecondenseerd in een klein poëtisch gebaar. Sommige deelnemers vinden hun inspiratie dicht bij huis, in Maastricht en omgeving, zoals Aleksander Johan Andreassen. Soms is dat gebaar registrerend en soms voegen de deelnemers een nieuwe mythologie toe aan de werkelijkheid, al of niet vermengd met verhalen uit hun thuisland (Amauta Garcia & David Camargo).
(de afbeelding van ’the vapor fountain’, waar het artikel mee opent, is van Marine Kaiser)
Ook de invloed van de Covid epidemie is zichtbaar, soms kregen deelnemers heimwee naar hun vertrouwde omgeving, zoals bijvoorbeeld Nonzuzo Gxekwa die zich ook gedwongen zag haar fotografie praktijk te herzien en die te richten op haar directe omgeving, de deelnemers aan de JVE. Zowel foto’s uit haar thuisland als haar nieuwe omgeving zijn te zien.
’As far as the World reaches’ van Daniel Frota Abreu onderzoekt de geschiedenis van de planten die vanuit Brazilië naar Nederland zijn overgebracht tijdens de koloniale ontdekkingstochten, en laat tekeningen zien van kunstenaars in de 17e eeuw van deze flora.
Yin Yin Wong onderzoekt in hun nieuwste werken de dominante cultuur en wat het voor hen betekent om op te groeien in de Zuid-oost Aziatische diaspora. Een kleurrijke gel-pudding met daarin een gele vis in het groen is beeldschoon en vol humor.
Alena Loesnikova vertaalt haar notities van haar wandelingen in lijntekeningen op de wand en reflecteert over het dorp va haar grootouders in Rusland dat langzaam lijk te verdwijnen door de druk van de grote steden.
Philip Schueller voelt een spirituele en astrologische verwantschap met de zee, lees ik. In de ruimte verschijnt een knalroze kreeft vanuit het tapijten komt een ijl mythisch wezen tevoorschijn uit hangende roze stof.En dat is precies de kern van al deze presentaties, de verbeelding gaat aan de haal met de onderzoeken, met welk uitgangspunt dan ook. Zo er is veel te beleven, te voelen en te ervaren, hoe minimaal het gebaar soms ook kan zijn. Het prachtige landschap van dunne draadjes op de vloer, Alvaro Ugarte als cartograaf van zijn eigen geest. Kampioen in eenvoud zijn de twee ‘poorten’ van komkommers, komkommers gespiest op een ijzeren frame, hoe simpel, hoe kom je er op! (Marine Kaiser) Daar heb ik helaas geen foto van genomen, maar de studio’s zijn nog twee dagen open, zelf gaan kijken is een aanrader.
Nog twee dagen: 25 en 26 juni 2022