Otobong Nkanga: Underneath the Shade We Lay Grounded.
Otobong Nkanga exposeert in het historische Sint-Janshospitaal in Brugge.
Underneath the Shade We Lay Grounded.
De benedenverdieping is bedekt met witte stenen en via een parcours van paden loop je door de ruimte. Liggen, gronden, aarden. De geesten van zieke lichamen en doden waart hier nog rond. Oude schilderijen doen er verslag van, portretten van chirurgijnen, een blik in de ziekenzaal, de nonnen die hier hun goede werken verrichtten.
’We are meant to heal but we are not eternal’, zegt Otobong Nkanga. ’We can die.’ Die fragiliteit hangt in de ruimte die rondom is afgezet met witte half transparante gordijnen waarop poëtische zinnen zijn gedrukt: Underneath the shade we lay grounded. Rounded beads of sweat leave salty rings, on wounds , waiting for their daily caress…
Er hangen twee mega grote wandkleden in de ruimte, een met een herfst-achtige bossfeer en de ander met een onderwaterscene. Ook staan er relieken met stukken bot van heiligen in de ruimte. Op de eerste verdieping hangen e‑voto’s en geborduurde amuletten. Er zijn veel manieren om beter te worden.
Op de onderwaterkleden liggen lichaamsdelen op de bodem van de oceaan, het herinnert mogelijk aan de overtocht van tot slaaf gemaakten waarbij zieke mensen genadeloos overboord werden gegooid. Op het kleed op de eerste verdieping lijkt een microfoon naar beneden te reiken aan een lange staak, zodat hun stemmen alsnog gehoord kunnen worden. Een lichaam wordt opgenomen door de onderwaterplanten, ze worden één.
Het genezen, healen, kan niet plaatsvinden zonder de aarde waarop wij leven, waar de kruiden voor de medicijnen op groeien, die ons de grondstoffen levert. Boven ruik je de koffie , cacao, de kruiden. En het herinnert ons nogmaals aan de ongelijke verdeling van rijkdom en grondstoffen. Aan exploitatie die voortkomt uit het koloniale verleden. ’Middels de grondstoffen connecteert de kunstenares de bezoeker terug met een deel van de oorspronkelijke handelsroutes tussen Europa en Afrika, en het geheugen van de stad Brugge’, staat erin de toelichting.
Anamnesis: onthouden dat je iets vergeten bent. Van het vergeten weet te hebben.
Een ontroerende verbindende installatie waar je als je er rondloopt de kwetsbaarheid van de mens voelt en wat ons allen verbindt: een lichaam dat maar tijdelijk op aarde is.