over House of Men, Marenne Welten
Marenne Welten: House of Men
In het Stedelijk museum in Breda stap ik een imaginair opvanghuis voor mannen binnen. Aan de muren hangen levensgrote fictieve portretten, afbeeldingen van hun handen en voeten, sokken, skeletten en duivels die de mannen komen halen.
Het museum bevindt zich in het vroegere Oudemannenhuis en de keuze om deze opvang als onderwerp voor een serie werken te nemen heeft te maken met haar vader, die overleed toen Marenne elf jaar was. Haar vader groeide op in Breda, op deze straten heeft zijn familie hun schoenen versleten. Maar er is meer.
‘Waarom wil ik die oude mannen schilderen’, vroeg Marenne zich af. ‘Ik denk dat ik me wilde bewijzen naar mijn vader toe. Toen ik nog klein was schetste hij bij wijze van spel een soort visioen van de toekomst: ‘Als jij later groot bent, dan ben ik een vies, oud mannetje. Jij woont als een mooie elegante dame met je man en kinderen in een moderne villa. Als ik dan aanbel dan herken je me niet en denkt: wie is dat vieze mannetje? Weg, weg.’ En ik probeerde hem dan tot tranen toe te overtuigen dat hij altijd binnen mocht. Je bent nooit te morsig of te oud om binnen te komen!’ Dit project is de bezwering dat hij altijd welkom is.
“Het Oudemannenhuis had geen goede reputatie want je kwam daar terecht als je door je familie was uitgespuugd en als je nergens meer terecht kon. Er werd op je neergekeken en met dit projekt geef ik deze mannen een waardige aanwezigheid.
Halverwege het projekt zat ik vast — ik had veel oude, stoffige foto’s bekeken maar raakte niet geïnspireerd. Hoe moet ik het me eigen maken? Toen schoot een uitspraak van Ted Hughes me te hulp; als je het persoonlijke letterlijk opschrijft kan het plat worden, je kunt beter een masker kiezen om die emoties te uiten. Welke betekenis kan ik aan de beelden geven. De foto’s van het oudemannenhuis openden zich, ik kon het sturen, erin projecteren, naar mijn hand zetten.
De ruimte is die van het oudemannenhuis maar ik wilde vooral het leven van deze mannen laten zien. Het oude huis afbreken en een nieuw opbouwen.
nog tot 3 juli in Stedelijk Museum Breda