Patricia Kaersenhout: Visions of Possibilities
Een indrukwekkende tentoonstelling van patricia kaersenhout in museum Bonnefanten in Maastricht.
Ze belicht de verzwegen kant van de geschiedenis: wie realiseerde zich tot voor kort dat de kennis van haar kennis berustte op prachtige tekeningen van de 18-eeuwse Maria Sybilla Merian van berusten op de kennis van inheemse vrouwen die dit met Merian deelden. Zij zijn onbekend zijn gebleven. OP een nieuw groot wandkleden is zo’n verleidelijke botanische afbeelding te zien en op de andere helft doemt heel licht een de contouren van een vrouw op.
’ In de westerse geschiedschrijving worden zwarte vrouwen niet meegenomen; je ziet ze niet, je hoort nooit iets over ze. Ik wilde dat zo visualiseren. Waar de vrouwen wel nog steeds worden gezien, is in clichébeelden waarin het lichaam wordt geseksualiseerd. Ik wilde die twee dingen bij elkaar brengen.”zegt kaersenhout in november 2022 tegen Dominique van Varsseveld.
Ook het magistrale werk Guess who’s Coming to Dinner too, hier anders opgesteld dan de eerste keer dat ik het zag in de Appel in Amsterdam. Zo is het bijna nog beter, alsof het gezelliger is geworden, een bijeenkomst van een intieme vriendenclub. Hier worden de zwarte vrouwen uitgenodigd als reactie op de beroemde feministische installatie The Dinner Party (1979) van Judy Chicago waar alleen witte vrouwen mochten komen dineren.
Op een stuk witte muur is, in fragiele letters op de muur staat het gedicht van Rachid Novaire zodat je kunt meelezen als je luistert naar zijn stem die het voorleest.
Er zijn intense tekeningen te zien gemaakt met onverwachte materialen zoals bleekmiddel. En de film Le retour des femmes colibris die eerder te zien was bij het CBK zuidoost.
Een overzichtstentoonstelling die het werk echt alle eer aandoet, want de werken versterken elkaar, een mooie selectie, prachtig ingericht.