We Once Were One* *Solotentoonstelling van Femmy Otten.
Een berg houtsnippers op de grond is misschien wel het meest wereldse dat in de expositie aanwezig is, de zweetdruppels van de noeste arbeid om de aanwezig beelden te snijden en hakken. Zoals een sculptuur vol neuzen, lippen, vulva’s en penissen die gehakt is uit marmer: wat moet dat een spannende onderneming zijn, het moet alsmaar goed gaan, iedere beslissing heeft onomkeerbare consequenties.
Tijdens de opening waren er performances.
Twee in zwart geklede vrouwen stonden op een eilandje van plukken mensenhaar, Ze bewogen heel zachtjes naar voren en weer naar achteren met een lichte cirkel in de beweging. Ze ademden met de beweging mee. Op hun eiland van haar leken ze zich in een eigen veld te bevinden, onverstoorbaar temidden van alle drukte.
Terwijl ik naar de doek kijk hoor ik heel zacht geneurie, vermoedelijk bevindt zich een levend meisje achter die grote houten wand waar de doek op hangt.
En in een andere kamer staat een vrouw met ongelooflijk lang haar in een bruin houten kom in de houten vloer met ook daarin weer plukken haar. Ik durf haar niet aan te kijken, alsof ik daarmee de betovering zou kunnen verbreken. En als ze dan ook nog gaat zingen is het als een handreiking uit de hemel.
Oude en nieuwe werken hangen naast elkaar en omdat je nooit genoeg krijgt van de werken van Femmie Otten is het weerzien altijd een groot plezier.
In deze tentoonstelling is het alsof de wereld even zijn adem inhoudt, waarbij je het liefst eindeloos naar ieder werk kijkt, en hoopt dat het zingen nooit ophoudt. Een vertraging in een drukke wereld. Een verlangen ook: We once were one
Het werk van Femmy Otten komt van binnen uit, alsof ze in contact staat met verre beschavingen, waar vrouwelijke energie voedend is, waarin harmonie is en waar mensen niet worden geleid door oordelen. Haar werk stijgt omhoog terwijl het tegelijk zo aards is, misschien zelfs wel dierlijk. Het lichaam is zo indringend aanwezig. Het haar is zoveel tegelijk, sensueel, kracht, tranen, Maria Magdalena.
Een tao oefening die ik van een vriendin kreeg toegestuurd vraagt om eerst je ogen zacht te maken, iedere tekening van Femmy Otten kijkt met zachte ogen de wereld in. Dan vraagt de oefening om te verbeelden dat er een bloem uit je borst omhoog komt, ik zie altijd een grote witte waterlelie, die bloem is de liefde die je kunt voelen en naar buiten kunt laten stromen. Voor mij is ieder werk van Femmy Otten die liefde, die we altijd zouden kunnen voelen vanuit het besef dat we één zijn.