Yael Davids: A daily Practice
In 2017 startte Yael Davids een nieuw soort onderzoekstraject, het Creator Doctus dat niet leidt naar een geschreven proefschrift maar naar een verzameling artistieke werken of projecten. De expositie A Daily Practice is het resultaat van haar onderzoek waarbij ze werkte met de collectie van het Van Abbé Museummuseum op basis van de lichaamstechnieken van Moshe Feldenkrais; een systeem van lichaamsoefeningen dat gericht is op vergroting van het zelfbewustzijn door beweging. Dat maakt nieuwsgierig. Waar moet je bij zo’n uitgangspunt aan denken?
De tentoonstelling ademt beweging, en eigenlijk stelt de tentoonstelling je voortdurend vragen, doordat ieder werk heel precies is uitgekozen op een combinatie van beweging en bewustzijn. Een tekeningen die het resultaat is van de spirituele seances van The Five, genoteerd door Hilma Aft Klint, bestaat uit trillende lijnen die in het midden een bloem vormen, omgeven door teksten. Een beweging van boven naar beneden die je volgt met je ogen en je hart. Net als het kleine vogeltje dat in elkaar gedoken zit, een beweging naar binnen en naar de grond toe, met daarnaast een mysterieus vierkant waarop schuine lijn is ingetekend.
Midden in een zaal staat een kleine vierkante showcase van hout en glas waarop uitleg, notities en grafieken over gebarentaal, de taal die mij altijd doet beseffen hoe ingehouden en met weinig beweging wij ‑horenden- praten. We laten zoveel expressiemogelijkheden liggen. Dan een prachtige tekening van Nasreen Mohamedi die er zo driedimensionaal uit ziet dat ik bijna niet kan geloven dat het niet geweven is. Er is een video van Andy Warhol opgenomen op een dak in New York waarin een professionel danst met danscriticus Jill Johnston en het laat zien hoe ontroerend de bewegingen van een ‘amateur’ kunnen zijn. Ik zet amateur tussen haakjes omdat de tentoonstelling er ook over gaat dat iedere alledaagse beweging die oprecht en met aandacht wordt gedaan als een kleine dans is.
Door de zalen heen hangt een dunne zwarte doek waarin een lijn is gevormd door er draden uit te trekken, opeens wordt de ruimte waarin je je beweegt onontkoombaar. Yael maakte een soort instructiekaarten zoals ’Increasing the perception’s of one’s body — from toe to head’ waarmee middels werken uit de collectie feldenkrais-les kan worden gegeven. Helaas is dit deel van de tentoonstelling grotendeels geschrapt vanwege corona. Ik had het graag willen meemaken.In de laatste zaal zijn gelukkig meer mensen aanwezig, de glazen platen en twee goudkleurige veroorzaken een spel van schaduw, beweging en afsnijdingen dat je de adem beneemt, zo wondermooi.De tentoonstelling is een fantastisch resultaat van deze drie jaar studie met dat curieuze uitgangspunt. Voor drie euro koop je een klein boekje met een verzameling teksten van onder andere Yael zelf.
Het oor wist van zijn keizers… zijn onderdrukkingen en verboden, van Opstand.
Anna Boghiguian
Een gigantisch oor. Een open mond. Tong en tanden, zover mogelijk opengesperd. Hersenen. Zwerfmateriaal. Zout., mineralen, stenen. Een tent. Een kapotte vlag. Mensen en nog meer mensen. Ze lopen in groepen — net als elk ander materiaal dat zich ophoopt.
Yael Davids