11 november 2023 — 1 april 2024 — Curatorenteam: Gijs Assmann, Hanne Hagenaars, Wouter Prins (Museum Krona) , Johanneke uphoff (Museum Krona)
Portfolio
1 september 2023
oktober 2023 — Esther de Vries ontwierp een bijzonder boek voor het werk van Tanja Smeets, 32 pagina’s met scheurperforatie en in het midden een katern met foto’s van totale projecten. English text below.
2021 — Tekst voor boek: That very night in Max’s room a forest grew… Commissioned murals in private collections
2021 — Voor het boek That very night in Max’s room a forest grew… Commissioned murals in private collections van Gijs Frieling interviewde ik alle opdrachtgevers.
september 2022— september 2023 — Samen met Jan Hoek
juni 2021 — maart 2022
Museum presentatie in Centraal Museum Utrecht, 2021
15 februari 2020 — 14 februari 2021, verlegd tot 14 maart
10 oktober 2020 — 14 februari 2021
04—02—2020 — Tekst voor de publicatie Groundwork van Sara Bjarland
februari 2020 — Tekst voor brochure bij de aankoop van de installatie Osedax door het Fries Museum.
Eva Spierenburg: DISAPPEARANCE IN SLOW MOTION (2019) solo exhibition at Centraal Museum Utrecht
15 februari — 13 september 2020
10 juni—8 okt. 2020
Oktober 2021
14 september 2019 t/m 5 januari 2020.
november 2019
oplevering 27 juni 2019 — Samen met Gijs Assmann realiseerde ik een opdracht voor de rijksgebouwendienst.
december 2018 — Museum Arnhem is in 2018 tijdelijk gesloten vanwege uitbreiding en vernieuwing. Mister Motley kiest maandelijks een kunstenaar uit en vroeg mij een essay te schrijven over Jacqueline de Jong
Metropolis M, Nr 4—2019 — Metropolis M vroeg me om een tekst te schrijven voor het nummer over ziektebeelden. Ik had net het werk van Tenant of Culture gezien in Fondation Cartier, en maakte een voorstel. Later kreeg ik de kans als conservator bij het Fries Museum om een tentoonstelling te maken van haar werk: I forgot to tell you I have changed
2019
Een tentoonstelling van Julie Béna in 1646 in Den Haag. English translation below.
januari 2018 — Deze gids gaat in op al die zintuigelijke ervaringen van de stad Maastricht: waar bijzondere zaken voor de tong, het oor of de neus te vinden zijn: een automaat waar gedichten uitrollen, het zuurvlees bij Sjiek of het tikken van elegante hakken op het Amorplein.
2016 — Negen jaar maakte ik mister Motley, het tijdschrift dat kunst en leven aan elkaar knoopte. Daarna zette ik met dit boek een stap verder door mijn eigen leven te verbinden met de kunst, over verlies, de dood, schaamte en hoe het leven intens te maken.
3 juni — 16 september 2018 — Wij kennen vogels een betekenis toe die correspondeert met ons wereldbeeld. In deze moderne tijd overheerst de koude symboliek, we geloven niet meer dat het krassen van een kraai ongeluk voorspelt.
7 juni 2018 — ’Zigzagzigzag’ is een magazine dat is samengesteld in opdracht van het rijksvastgoedbedrijf. Het tijdschrift is voor de mensen die in het verbouwde verzamelkantoor gaan werken, over het nieuwe flexwerken, het kantoor en de buurt, vol verhalen, foto’s en kunstenaarsbijdragen.
Schrijver en curator Hanne Hagenaars kijkt bij de mensen naar binnen, op zoek naar bijzondere kunstwerken.
Since 2010 is Hanne Hagenaars the curator for the Studium Generale program for the KABK. Here you can find the themes and speakers of all programs.
september 2018 — Tien jaar geleden begon Marijn Bax met het fotograferen van Mar in haar huis, gefascineerd door de muren, de tuin en het meubilair, maar vooral door haar kleding die eindeloos werd versteld. Ze vroeg mij om een persoonlijke gekleurde tekst als introduktie.
In 2003 initieerde Hanne Hagenaars het tijdschrift mister Motley waar ze vervolgens 9 jaar hoofdredacteur van was. Het eerste nummer mister Motley op straat verscheen in 2004. Het laatste nummer verscheen in 2012. We kozen we er voor om online verder te gaan wat een uitstekende keuze bleek te zijn.
17 november 2017 — 14 januari 2018 — De tentoonstelling kun je opvatten als een handleiding voor het leven. Niet op een praktische manier, maar verborgen in de betekenis van de kunstwerken. Hoe te leven, dat is de vraag.
spring 2018 — In this project, Mission Nose Out, we bring together students from the Rietveld Academie and Status Holders with an art background, all from various countries and send them on a voyage of discovery. Teachers: Essam Zaki, Hanne Hagenaars and Vincent Zedelius.
mei 2018 — Het tijdschrift ’See All This’ nodigde me uit om met Birthe Leemeijer in gesprek te gaan.
12 mei — 16 juli 2017 — De tentoonstelling ‘Humble’ onderzoekt de waarde van eigenschappen als nederig, bescheiden en deemoedig. We laten werken zien die ’humble’ als onderwerp hebben of het woord belichamen doordat ze van eenvoudige materialen zijn gemaakt.
10 december 2016 — 19 februari 2017 — In de tentoonstelling Out to Sea? wordt de enorme hoeveelheid plastic getoond die wij gebruiken en de gevolgen daarvan. ’Liquid Mountain’ nodigt ons uit om het probleem van plastic afval met een andere, ruimere blik vanuit de hedendaagse kunst te beschouwen.
14 oktober — 20 november 2016 — ’Living Giving’ is de titel van deze jubileum Biennale in die plaatsvindt op 20 locaties verspreid door de stad. De Biënnale Gelderland 2016 vindt plaats in Arnhem en het museum heeft hiervoor Hanne Hagenaars uitgenodigd als curator.
18 november 2016 — 15 januari 2017 — De zin suggereert in eerste instantie de schoonheid en ongeremdheid van de nacht. De zon is onder gegaan en een volle maan laat haar zilveren licht glinsteren op het water, het breekt en vormt een mozaïek aan patronen.
20 mei — 17 juli 2016 — Het feit dat we niet weten wat ons na het leven te wachten staat, is de grootste onzekerheid in het menselijk bestaan en tevens een belangrijke katalysator van ons handelen. Deze onzekerheid krijgt gestalte in The Fortune Teller. Curatoren: Heske ten Cate en Hanne Hagenaars.
2017 — In 2016 won Britt Dorenbosch het K.F. Hein Stipendium en het Centraal museum vroeg me een tekst over haar werk te schrijven voor een publicatie.
12 September 2018 — Kunstenaar Zoro Feigl wint de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2018 en ik werd gevraagd om het essay te schrijven.
2015 — ’I always wanted to have the courage to do totally crazy, impossible and also wrong things.’ Isa Genzken is altijd een van mijn favoriete kunstenaars geweest.
Mai van Oers tekende een eigen associatieve Divina Commedia, als een ode aan haar overleden ouders. In vier tekeningen reist ze met haar vader en moeder ‘door de wereld aan die andere kant’.
winter 2017 — Hanne Hagenaars, Vincent Zedelius and students of the Gerrit Rietveld Academie on project at The Fifth Season in Den Dolder.
2015 — In de publicatie ’Arcadia, Folklore, Natuur en de Buren in Diepenheim’ wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de identiteit van het stadje Diepenheim, een verslag middels verhalen, foto’s, strips, tekeningen en kunstenaarsbijdragen.
19 september — 22 november 2015 — Met de tentoonstelling ‘Arcadia’ wordt zowel het curatorschap van Hanne Hagenaars en Gijs Assmann ‑wiens plek later in het traject door Heske ten Cate werd overgenomen- als het thema volkskunst groots afgesloten.
14 februari — 19 april 2013 — CBK Amsterdam bestaat dertig jaar en dat wordt gevierd met de jubileumtentoonstelling Be Calm – kunst uit Amsterdamse huiskamers. Het CBK en gastcurator Hanne Hagenaars laten met deze tentoonstelling zien hoezeer de hedendaagse beeldende kunst een plek heeft gekregen in de huizen en harten van Amsterdammers.
2001 — Talking to You is een gids door de collectie van museum Boijmans van Beuningen, speciaal voor het onderwijs.
1000things.org is/was a subjective encyclopedia of inspirational ideas, things, people, and events.….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….….……
In 1999 verscheen het tijdschrift ’The dummy speaks’. Het magazine werd samen met jongeren gemaakt als een aanvulling op het vak CKV om te laten zien dat hedendaagse kunst supercool kan zijn, juist voor deze groep. i.s.m. Jan Hoek en Renske de Greef
Mode verschiet met de snelheid van een vallende ster ieder seizoen van kleur, thema en look en door die haast ontglipt er soms iets aan de aandacht. Modeontwerper Rick Owens vroeg een kunstenaar Paul Kooiker om een lookbook te maken en voor iemand het heeft kunnen zien is het al weer uit het zicht verdwenen.
14 oktober — 20 november 2016 — Deze catalogus kwam uit bij de Biënnale Gelderland ’Living Giving’ in 2016, met foto’s van alle werken op locatie door Johannes Schwarz en uitgebreide teksten bij alle werken. Ontwerp: Harmen Liemberg en Kim Waterlander Verdere ontwerpen: Harmen Liemburg
2016 — Dit artikel is gepubliceerd in Mister Motley #33 Over onze ouders. Terry Richardson fotografeerde zijn ouders op een genadeloze manier.
mei 2016 — Pedro Bakker vroeg me een tekst te schrijven voor zijn boek ’Innocent’. Zijn intense, dwarse manier van tekenen komen helemaal tot hun recht in dit boek met zijn totaal incorrecte cover.
2016 — Het Sandberg nodigde een aantal schrijvers uit om een verhaal te schrijven op basis van de titel van een werk.
29 maart 2016 — Op het eindexamen van de KABK zag ik haar werk en was onder de indruk van die vreemde structuren van al die doeken, en de absurde titels: Mirthe Kluck.
2017 — Sinds dit gesprek met Jurgen Bey begrijp ik hem stukken beter en ik deel zijn opvattingen over de mogelijkheden van de kunst.
23 april 2015 — In ’Nu ik’, de fenomenale roman van Rutger Pontzen, vertelt de hoofdpersoon koortsig zijn verhaal, in een ritme dat als een trance werkt, met humor en lichtheid, maar ook dwingend en onontkoombaar. Een recensie.
2015 — Naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling in Museum Jan Cunen in Oss sprak ik Gijs Assmann over zijn werk.
24 november 2015 — ‘Alles blijft maar haken’, zegt Evi Vingerling aan het begin van ons gesprek. Wat zij ziet zet zich vast in haar hoofd.
Een performance waarbij een vrouw zich aan en uitkleedt en die een verhaal verteld over facisme, ik was zeer onder de indruk.
This essay on Painting was published in the catalogue for the Royal Award for Modern Painting 2014.
Article about art education: what is your theme, intuition, and openness. Dutch text below
Een artikel voor Museumtijdschrift over Winti in het werk van Remy Jungerman: ’De geometrische vorm probeer ik aan te vullen met een ander soort beeld dat uit een flexibeler bron komt, zoals winti.’
2013 — Mijn interesse voor lijstjes, ordeningen en verzamelingen leidde tot dit artikel. Een verbond tussen Le Voyage l’extra-ordinaire van Jules Verne en l’Infraordinatrie van Perec.
Twee weken lang fietste Hanne Hagenaars door Friesland en schreef dit korte verhaal ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Horizonnen’ in 2014 in het Fries Museum.
2013 — Binnen een onderzoek naar waarneming, geheugen, fotografie en de afwezigheid van afbeeldingen maakte Rein Jelle Terpstra het boek Retracing. Daarvoor werkte hij met mensen die op het punt staan hun gezichtsvermogen te verliezen. Ik schreef de inleiding en en interviewde Rein Jelle. Dit de inleiding.
Jarenlang reden we regelmatig naar Parijs om de om en tante van mijn vriend te bezoeken, langzaam groeiden de twijgen hun huis binnen, terwijl ze zelf hele dagen op bed lagen en een plantenbestaan leidden. Dit verhaal vertelt over Philip en zijn tante Piet.
vanaf 2016 — heden — Van 2016 tot 2020 was ik adviseur voor het Mondriaan Fonds
2017 — 2018 (ongoing from 2019) — The department of Photography focuses on establishing an autonomous artistic practice. This comes with a critical attitude that challenges the medium technically, conceptually and theoretically.
28 juni — 3 juli 2014 — Momart hosted, together with other art institutions throughout Amsterdam, ‘Studio For Immediate Spaces’, part of the graduation show of the Sandberg Institute 2014.
17 oktober — 21 november 2015
4 juni 2012 — 23 september 2012 — Half Suiker, Half Zand, De recente geschiedenis door de ogen van mister Motley in de Paviljoens in Almere. In de Volkskrant genoemd als een van de drie beste exposities in 2012.
18 december 2010 — 2 februari 2011 — ‘Educational model’ van Eva Kotatkova gaat over het strakke model waarin wij worden opgevoed, en stelt daartegenover een model waarin vrijheid overheerst. Rebellie, ontsnapping en mogelijkheden. Curatoren: Gijs Assmann en Hanne Hagenaars.
21 september — 1 december 2013. — In 2013 is het 150 jaar geleden dat de slavernij in de voormalige Nederlandse koloniën werd afgeschaft. Toen Remy Jungerman werd uitgenodigd om een tentoonstelling te maken in Kunstvereniging Diepenheim leek hem dat echter een goede context om een alternatief monument voor de slavernij te maken. Curatoren: Hanne Hagenaars en Gijs Assmann.
21 juni – 7 september 2014 — Het idee dat één vorm natuurlijker is dan en andere, is gebaseerd op een wereldbeeld dat uitgaat van een tegenstelling tussen mens en landschap; het fysieke en het intellectuele; natuur en cultuur. De tentoonstelling in het hoofdgebouw van de Kunstvereniging ondergraaft deze tegenstellingen. Curatoren: Gijs Assmann en Hanne Hagenaars.
16 december 2012 – 10 maart 2013 — Hoewel de werken van Ruitenbeek duidelijk een pornografisch karakter hebben, zijn het allereerst grensverkenningen in de ware zin van het woord. Niet als intellectuele oefening, maar als belevenis, met de intensiteit van een ervaring. Want bij de overschrijding van regels, bij overtreding van een verbod verliest de mens zichzelf. Curatoren: Gijs Assmann en Hanne Hagenaars.
14 december 2013 — 2 maart 2014 — Mina, reconstructie van een decennium is geconstrueerd rond een herbarium uit 1864 van een echtpaar op huwelijksreis. Miek Zwamborn maakte in de Kunstvereniging een ruimtelijke reconstructie van een reis die naar de oorsprong van de Rijn voert. Curatoren: Gijs Assmann en Hanne Hagenaars.
18 december 2010 — 2 februari 2011 — Voorwerpen van klei – keramiek – roepen associaties op met pottenbakken en amateurisme. Voor kunstenaars is het daarom een zeer effectief breekijzer om de officiële kunst open te breken. Daniel Jensen en Klara Kristalova doen dat allebei met veel overtuiging.
20 juni — 9 september 2009 — In 2009 gaat het tentoonstellingsprogramma rondom volkskunst en volkscultuur van start: hedendaagse kunstenaars gebruiken de authenticiteit van oude rituelen en technieken om te laten zien dat volkscultuur niet meer aan land en plaats gebonden is. Hun kunst getuigt van reizen, wonen en werken in het buitenland met als gevolg dat culturen geplakt, geknipt, gemixt en gesampeld worden. Grenzen worden zo opgeheven in plaats van bekrachtigd.
2016 — In 2016 bezocht ik Boekarest om onderzoek te doen naar het werk van Florin Mitroi: op zoek naar het geheim van een verborgen oeuvre dat pas na zijn dood de wereld in mocht. Ik sprak er met zijn familie en dook de opslag in.
De sieraden van Lucy Sarneel hebben altijd een betekenis. Voor haar boekje ’Private Territory in Public’ schreef ik over de wijze waarop Lucy haar sieraden bezielt.
19 september – 28 oktober 2009 — Hewald Jongenelis maakte een uiterst persoonlijke tentoonstelling.
Voor Riette Wanders schreef ik twee teksten over haar werk, de eerste is gepubliceerd in een boekje over haar werk, de tweede leidt een nomadisch leven. Hier staan ze allebei: Black, English version The Hard Way: text on the work of Riette Wanders (only in Dutch)
Een man die alle momenten van zijn buitenechtelijke affaire precies noteert in een schriftje, eten sex en het opsteken van een sigaret. English version below.
Jennifer Butler nam contact op met Irma Boom: of zij een boek wilde ontwerpen waarin ansichtkaarten de hoofdrol speelde. Het prikkelde Boom’s nieuwsgierigheid en ze ging in gesprek met Jennifer. Een persoonlijk boek over een familie.
Openingswoord bij de tentoonstelling Kantelpunt van Robbie Cornelissen en Karin van Dam in de Cacaofabriek in Helmond.
2015 — Een essay over het werk van Annesas Appel werkt vanuit bestaande en of zelf bedachte systemen, In ’View on the World Map 04’ (Entities 2013) brengt Appel haar versie van de wereldkaart. Over cartografie en de versie van Annesas Appel. In opdracht van galerie Johan Deumens. Nederlandse tekst onderaan.
2016 — The Sandberg Institute asked me to write a text about the work of Leopold Banchini, the new head of the Studio for Immediate Spaces at the Sandberg.
2016 — The Sandberg Instituut asked me to write a text about Thomas Spijkerman, director of the new course Reinventing Daily Life.
The Sandberg Instituut invited me to write a text about Lisette Smits, the course director of the new course: The master of Voice.
Op het eindexamen van de Rietveld lag er een prachtige zandsculptuur, ik ging met de maker Passang Tobgay in gesprek en leerde over Karma en volhardingsvermogen.
31 maart — 2 juni 2013 — Ernst van der Hoeven laat zijn verzameling over het leven der dingen zien in een expositie in Diepenheim. De verzamelingen van Van der Hoeven zijn een manier om herinneringen te bewaren en opnieuw te bezielen.
Berend Otto: Het project begon met Danoontje want ik had gehoord dat er gemalen zongedroogde zwangere torren uit Mexico in de yoghurt zitten, voor de roze kleur, dus een beetje pure magenta.
2009 — 2013 — Onder voorzitterschap van Wilma Sütö en vervolgens Benno Tempel maakten we een voordracht voor de winnaars van de Koninklijke prijs voor Vrije Schilderkunst
Ook over een grootse liefde kun je en prachtig ingetogen kustwerk maken, zoals Femmy Otten liet zien met haar instantie op de Rijksacademie: New Myth for New Family.
2011 en 2012 — In deze functie dacht ik mee hoe het onderwijs het beste kon aansluiten bij de hedendaagse kunst. In deze tekst verwoord ik mijn visie op educatie in de kunst.
Openingswoord voor de expositie ’Culture of Happiness’ van Gijs Assmann in Galerie Nouvelles Images in Den Haag.
1994—2001 — Gedurende zeven jaar was ik voorzitter van de GABK te Apeldoorn, we ontwikkelden een beleid voor de Kunst in de openbare ruimte, we formuleerden de opdrachten, en deden de begeleiding van het kunsttraject.
2012 — heden — Lezers sturen vragen in waarop Hanne Hagenaars een antwoord geeft middels een kunstwerk.