Anouk Rosielle: 'De link met erotiek leg je niet zo snel'
Eigenaar: Anouk Rosielle (33), advocaat
Wat: een schilderij van lakverf op canvas van kunstenaar Mauricio Limón de León
Titel: Some shapes are porn some shapes are not porn some porn shapes are not porn, 2017
Gekocht: bij Ellen de Bruijne Projects in 2017
Voor: 12.000 euro
’Heel gênant, maar ik zocht gewoon een werk voor boven de bank. Het moest heel groot zijn en niet figuratief. En niet te donker, want in die hoek komt weinig licht. Dit is het geworden: een realistisch tafereel dat toch lekker abstract oogt.
Op exposities kan ik figuratieve kunst wel waarderen, want het idee van de kunstenaar komt snel bovendrijven, dat biedt een kader om naar het werk te kijken, een afgerond verhaal. Maar in huis vind ik het te bepalend, dan wil ik een werk dat meer open is.
Gelukkig ziet vrijwel niemand het realisme van dit werk. Zo op het eerste gezicht doet het bijna spiritueel aan, met het goud en die kosmische vormen. Maar zoals de titel laat zien, zijn het erotische vormen en net als in de wereld van pornografie is alles versimpeld. Het is niet vanzelfsprekend dat je deze vormen meteen als erotisch ervaart. Liever niet zelfs, wat mij betreft.
Sinds ik samenwoon met mijn vriend moet ik ook rekening houden met zijn smaak. Een eerder werk waar ik een oogje op had, bevatte penisachtige vormen en dat zag hij niet zitten. Verder is hij heel schappelijk, al ik heb hem maar niet verteld hoe het werk heet of wat de vormen uitbeelden.
In dit werk kijk je eroverheen, uit jezelf leg je de link met porno of erotiek niet zo snel. Het is alsof de figuren op vilt zijn geplakt, beweeglijk op een ondergrond. Ik had zelf niet door dat het iets met erotiek te maken had. Meer een gezellig, pastelkleurig werk. Knus. In de tentoonstelling op de Rijksacademie lagen de vormen er groot, als sculpturen, los omheen.
Mauricio Limón wil met dit werk verlangens oproepen, maar wel binnen een comfortabel en geruststellend bedje van goud, zachte kleuren en dansende vormen. De abstracte en geometrische genitaliën herinneren aan hoe de pornografie de lustorganen vervormt. Limón ontkoppelt de fantasie van deze pornobeelden en opent de weg tot andere interpretaties. Hij maakt het raam waar we doorheen kijken breder. Fijn als een werk zich niet meteen laat zien, dat het niet meteen duidelijk is waar het allemaal om gaat.’
Foto’s: Carly Wollaerts