De liefde boekhouden: Chronik einer affäre
In een boedelverkoop wordt een koffer gevonden vol foto’s en getypte vellen papier. Al die paperassen documenteren een hartstochtelijke affaire die zich afspeelde tussen mei 1969 en december 1970 ergens in Duitsland. Een affaire. Wat een verrukkelijk woord. Met de pil in de handtas en een nieuwe moraal in het hoofd kon de seksuele revolutie beginnen. Seks voor het huwelijk werd steeds normaler en vervolgens werd ook het huwelijk afgeschaft. De vrijheid lonkte naar iedereen. Het boek Open huwelijk gooide de ramen wijd open en beschreef hoe je elkaar met respect vrij kon laten. Getrouwde stellen deden aan partnerruil of organiseerden sleutelparty’s. Bij binnenkomst gooiden de mannen hun huissleutel in een grote pot en na een gezellig samenzijn waarbij een glaasje wijn of sherry werd geschonken pakten de vrouwen een sleutel uit de pot en vertrokken met de bijbehorende man naar diens huis om een hartstochtelijke nacht te beleven, en natuurlijk werd er wel eens vals gespeeld (mijn sleutel zit aan de sleutelhanger met een vredesteken).
Een affaire intrigeert meer dan het geregelde overspel omdat het gaat om passie voor die ene man of vrouw en alle geheimen die eraan vastkleven, want revolutie of niet, getrouwde mensen vonden het toch niet simpel om hun partner met een ander te delen. Bij iedere verliefdheid of slippertje drong de keuze van wel of niet open kaart spelen zich op. En dan de praktische kant… Hoe organiseer je overspel? Hoeveel overwerk is nog acceptabel? Altijd behoedzaam opletten dat er geen veegje pancake op het boord van je overhemd terecht is gekomen. Sporen uitwissen is noodzaak in een slippertje of relatie buiten de deur.
Chronik einer affäre. Dit archief van een geheime affaire gaat dan ook tegen alle regels in. In plaats van de bewijzen naderhand te vernietigen brengt de hoofdpersoon Günther als een nauwgezette boekhouder het verloop van zijn overspelige liefde in kaart, hij produceert bewijzen met foto’s en beschrijvingen.
Günter is 39 jaar, eigenaar van een bouwbedrijf, en zijn maîtresse Margret is 24 en zijn secretaresse. Op de eerste zwart-witfoto’s van 11 mei 1969 zien we Margret op de zaak achter de typemachine, ze kijkt wat verlegen naar de camera in een licht truitje met twee zakjes precies op haar kleine borsten. Haar wenkbrauwen lopen als rechte streepjes met een knik de hoogte in naar haar slapen. Het haar is donker. Op een andere foto poseert ze zittend op een tafel met haar rok een flink eind opgetrokken.
De eerste notitie van Günther is van vrijdag 9 januari 1970: ‘Fr. 9.1.1970: haren getont’ (haren geverfd), en in de daaropvolgende serie portretten zien we Margret met rode haren in een moderne coupe met een pony. Günther transformeert zijn secretaresse tot een mondaine vrouw, hij kleedt haar aan, koopt kousen voor haar, sieraden en fotografeert erop los. Deze affaire volgt een aantal clichés op de voet, de secretaresse draagt eigenlijk een bril, zo is op een foto te zien, maar in de rol van verleidelijke vrouw zet ze de bril liever niet op. Hij neemt haar mee naar de mondaine wereld van kuurhotels, casino’s en diners op kastelen. De liefde mag gevierd worden. Margret poseert naast een bos bloemen in een vaas, in een oranje badkamer, tegen het décor van de parkachtige tuinen rondom de mondaine hotels. Ze rookt vaak en vol genoegen want niets is lekkerder dan een sigaret na het liefdesspel. Hij fotografeert zijn geliefde tijdens het rendez-vous, voor en na de seks. Als de tijd vordert worden de notities talrijker en de details zijn zowel droog als smeuïg.
In de eerste langere notitie, getypt op een vel van een kalender met daarop groot het cijfer 8, ‘dienstag, Maria Geburt’, beschrijft Günther de volgende scène:
Maandag 7.9.1970: In de middagpauze zegt Leni [Günthers vrouw] tegen Margret: Frau, u heeft een minderwaardig karakter, u verstoort een goed huwelijk.
Dinsdag 8.9.70: Om ongeveer 10 uur zegt Margret tegen mij: Je laat deze belediging van je vrouw tegen mij zomaar passeren? Met het geslachtsverkeer is het uit, spring maar op je eigen vrouw, doe wat je wil, bij mij kom je er niet meer op.
Later moet mijn vrouw zich in de middagpauze van 8.9.1970 bij haar verontschuldigen.
Dezelfde middag sluipen ze weer naar boven om het liefdesspel weer op te pakken en de notitie eindigt met:
Teufelsalat gegessen.
Alles in Ordnung wiederum.
De seksuele revolutie is in volle gang en toch bepalen oude conventies en machtprincipes de positie van de man en de vrouw. De baas en zijn jonge secretaresse. De vrouw van Günther, Leni, is op de hoogte van zijn overspel, zij verdraagt het en ze vernedert zich zelfs. Margret wentelt zich in de rol van geliefde, ze loopt over van zelfvertrouwen en speelt het hoog. Haar man weet niets van de affaire en als de baas zijn secretaresse keurig thuisbrengt na een zakenreisje of overleg drinken ze gezamenlijk nog een glaasje.
Hij noemt haar Zini en zij noemt hem Schnaggel.
Vanaf januari 1970 neemt ze de pil. Günther bewaart de lege strip. Net als haren, stukjes nagels, een handdoek met een bloedvlek, rekeningen, bonnetjes van gekochte kleding. Ze lijken een obsessieve liefde te bezweren.
In 1970 maken ze samen tweemaal een reis.
De looks zijn typisch jaren zeventig met een hoog getoupeerd kapsel, korte mini-jurkjes van trevira boven opengewerkte panty’s en de poses zijn van een vertederende onschuld. Het meest onthullend is een naakte Margret in de badkamer die zich afdroogt, huiselijker kan het niet. Of we zien de uitgetrokken jurk op het bed. De foto’s zijn stuk voor stuk perfect, de liefde maakt iedere man tot een goede fotograaf, niets mooier dan de verliefde blik.
Alleen in woorden wordt het liefdesspel explicieter. Tijdens een van de reizen maakt Günther een lijstje met alle keren dat ze seks hebben:
Woensdag 12 aug. 1970: 17 uur-18 uur 15 1x
Begin van haar periode (tampon) desondanks inwijdingsfeest
Dinsdag 18 aug. 1970: 15 uur 15 – 15 uur 20
Gele stoel voor het aquarium (zittend) 1x
Woensdag 2 sept. 1970: 17 uur 05 – 18 uur 1x
Met mooie muziek, daarna gerust
Enz. enz.
Als de tijd vordert worden zijn beschrijvingen langer en explicieter. Naarmate de liefde gecompliceerder wordt, komen er minder foto’s en meer woorden.
Maandag 2 nov. 1970
Tussen de middag om 1 uur met haar kut en haar kittelaar gespeeld tot ze klaarkwam. Om 5 uur gingen we naar boven. Wit-blauw-bruine jurk en witte laarzen. Na een drankje werd die jurk uitgetrokken en trok ze de door mij cadeau gegeven bruine jurk met de 5 respectievelijk 8 messing knopen aan. Hij paste perfect. Opnamen in de eerste jurk van voren, daarna in de bruine jurk bij de bar. Dan naar bed. Beiden totaal naakt. Haar twee borsten gelikt, haar borstelige kuthaartjes gestreeld en met haar kittelaar gespeeld tot ze op mij kroop. Eerst in de normale houding, dan in de speciale. Het was verrukkelijk.
Als het stel in Bad Eims verblijft, veroorzaakt de echtgenoot van Margret, Lothar, een dodelijk ongeval met een 70-jarige fietser, zo lezen we in de getypte aantekeningen, maar de vakantie wordt niet afgebroken en er wordt verder niet meer op teruggekomen.
En dan, plots, is daar Giesela, daarna Ursula. Op aandringen van Margret, die een mogelijke verdenking wil afwenden, maakt Günther afspraakjes met andere vrouwen. En met evenveel genoegen beschrijft Günther het liefdesspel met Giesela, na hun diner in Grill-restaurant Goldener Pflug (bon bewaard) neemt hij haar mee en aansluitend neukt hij met haar, hij noemt haar seksueel uitgehongerd. En Margret betitelt hij als extreem jaloers.
Fräulein Ursula, 21 jaar geworden in nov. 1970, groot slank, ze ziet er heel goed uit. Witte laarzen, groene jurk, zwarte haren.
Margret raakt in paniek.
In de aantekeningen van Günther lezen we: Margret zei onmiddellijk, ofschoon ze haar niet gezien had: Je bent verliefd, ga niet met haar door, Günther, ga alsjeblieft niet met haar door, niet met haar. Ik bleef onverbiddelijk en Margret opende het portier van de Opel Kapitän in de Subbelratherstrasse en sprong uit de auto.
Günter rijdt door, en keert terug naar Ursula. De laatste zin in dit lange stuk: In dezelfde nacht maakt Margret ruzie met haar man en zegt: Ik wil van je scheiden.
In de volgende notitie haalt hij Margret weer van huis op en ze bedrijven de liefde. Sie war wirklich so wie ich mir eine verliebte Frau wünsche.
Zijn laatste beschrijving is een uitgebreid verslag van het liefdesspel.
Chronik einer affäre
In an wholesale,a briefcase filled with photo´s and typed papers is found. All of them document an passionate affair, whom took place between May 1969 and December 1970 in Germany. An affair. What a delicious word. With the birth control in the handbag and a new moral in the mind, the sexual revolution could start. Pre-marital sex became more common and marriage even got abolished. Freedom lured everyone.
The book Open Marriage opened all doors en described how to respectfully let each other be. Married couples often organised swinging and key parties. When entering the party, the men threw their car keys in a big jar. After enjoying each other’s company and a glass of wine or sherry, all women took a pair of car keys and left with the man whom they belong too for a passionate night together. Of course, some cheating occurred (my key is the one with the peace mark).
An affair fascinates more than the planned adultery, because it is about passion for the one man or women and filled with secrets. Because revolution or not, the married did find it difficult to share their partner. With every infatuation, the choice of being straight forward occurs. And then the practical side… How do you organise an affair? How much working late is acceptable? Always being cautious that not the slightest stain of pancake is still on the collar of your shirt. Covering tracks is necessary in an affair.
Chronik einer affäre. This archive of an secret affaire goes against al manners. Instead of covering the tracks, the main character Günther publices his affaire like a compulsive accountant. He produces the evidence with photos and descriptions.
Günther is 39 years old, owner of an construction company and his mistress Marget is his 24 year old secretary. On the first black and white photographs of 11 May 1969, we see Margret at work on her typewriter. She looks into the camera, a little shy, wearing a light sweater with two pockets on her small breasts. Her eyebrows are straight lines, which bend up to her temples. Her hair is dark. Another picture showed her posing at the table with her skirt pulled up high.
The first note of Günther is written on Friday, the 9th of January 1970: ‘Fr. 9.1.1970: haren getont ’ (hair dyed), and in the next series of portrets we see Margret with a modern, red haircut with bangs. Günther transforms his secretary into an sophisticated women. He dresses her, buys her stockings and jewellery and takes a lot of pictures. This affaire follows a few clichés. As seen on the photos, Margret actually wears glasses, but prefers not to in her role as a seductive lady. Günther takes her to a modern world of Spa’s, casino’s and castle dinners. The love is allowed to be celebrated. Margret poses in an orange bathroom, next to flowers in a vase, against the décor of the park-like gardens that surrounds the hotels. She smokes often and with pleasure, because nothing is better than a cigarette after love making.
He takes pictures of his love during the rendez-vous, before and after the sex. While time passes by, the notes get longer and the details get both dry and tasty.
In the first lang note, typed on a page from a calendar with a big eight on it, ‘Dienstag, Maria Geburt’, Günther describes the next scene:
Monday 7.9.1970: At lunch Leni (Günthers wife) says to Margret: Madame, you are a lesse character, you disrupting a good marriage.
Tuesday 8.9.1970: Around 10 a clock Margret says to me: You let this insult from your wife against me pass?No more seks, you can jump on your own wife. Whatever you do, you are not allowed to jump on me anymore.
Later, my wife has to apologize to her at lunch on 8.9.1970
That afternoon they go upstairs again to make love and the note ends with:
Teufelsalat gegessen.
Alles in Ordnung wiederum.
The sexual revolution is happening right now and yet old conventions and principles of power determine the position of the man and women. The boss and his young secretary. Günther’s Leni knows about the affair, she endures it and humiliates herself. Marget is his lover, overflows with confidence and plays it high. Her man knows nothing about the affair en when the bose returns his secretary home after a business trip or meeting, they even drink together. He calls her Zini and she calls him Schnaggel. In January 1970, she takes her birth control and Günther saves the empty strip. He also saves hairs, pieces of fingernails, a towel with a stain of blood, bills and receipts of bought clothes. They seem to have an obsessive relationship.
In 1970, they go on a trip twice together. The looks are typical the 70’s, with high hairstyles, miniskirts and innocent poses. The most revealing photo is a naked Margret who dries herself with a towel in the bathroom, which can’t be more like home. Or a photo from her dress, lying on the bed. Each photo is perfect, love makes good photographers and there is nothing better than a lovers gaze.
Only in words, their affaire could be more explicit. During one of the trips, Günther makes a list of all the times they made love.
Wednesday 12 Aug. 1970: 17 18.15 1x Beginning of her period (tampon) Initiation party anyways
Tuesday 18 Aug. 1970: 15.15 ‑15. 20 Yellow chair in front of the aquarium (sitting) 1x
Wednesday 2 Sept. 1970: 17. 05−18.00 1x. With beautiful music, resting afterwards
And so forward..
In timed, his descriptions get longer rand more explicit. While the love gets more complicated, there are less photos and more words.
Monday 2 Nov. 1970
At 1 am I played with her pussy and clitoris until she came. At 5 pm we went upstairs again. White-blue dress and white boots. After a drink, she had taken of her dress and put on the brown with the messing buttons I gave her. It fitted perfectly. Took photos of the front of the dress and then of her in the brown dress at the bar. Than to bed. Both naked. Liked her two breasts, caressed her pubes and her clitoris until she came on top of me. First a normal position, then a special one. It was amazing.
When the couple is staying in Bad Eims, the husband of Magret, Lothar, causes a deadly accident with a 70 year old bicyclist, as we can read in the typed notes, but the trip in not ended and no further information is typed.
And then, suddenly, there is Giesela, and Ursula. Because Margret wants to prevent any suspicion, she requests that Günther goes on dates with the women. En with the same amount of pleasure, Günther describes the love making with Giesela. After their diner in Grill-restaurant Goldener Pflug (receipt saved), he takes her with him, fucks her and calls her sexually starving. He describes Margret as extremely jealous.
Fräulein Ursula, 21th birthday in Nov. 1970, big and skinny, she looks really good. White boots, green dress, black hair.
Margret starts to panic.
In a note from Günther we read: Margret immediately said, whether she had not seen her: You are in love, don’t go through with her, Günther, please don’t go through with her, not with her. I was immovable and Margret stepped out of the car in de Subbelratherstrasse
Günther drives on and returns to Ursula. The last line in this long note: In that same night Margret fights with her husband and asks for a divorce.
In the next note he picks up Margret at her house and they make love: Sie war wirklich so wie ich mir eine verliebte Frau wünsche.
His last note is a long description of their love making.
It is an unfinished report, fragmented, by wich you have to read between the line and fill up the empty spaces. What makes this man write notes and report his affaire so punctually? Perhaps he wanted to contain the love and relive the sensation. He wanted to give his love a platform. He wants to confirm his control over the situation, he masters the affair. Should he type his reports in the living room, accompanied by his wife? At work? And where do he keep the suitcase with the evidence? The suitcase was found at home. In the attic? And his wife did not once throw away the whole love account. She swallows it, again and again. For sure he is the kind of man that has that much power over his wife that she just lets it happen. The feminist revolution has just begun.
Love and power share an inner band, even in the times of the sexual revolution.
Margret, Chronik einer affäre, Mai 1969 bis Dezember 1970. Uitgever Walther Köning, Keulen, 2012.