Don't ask me who I am and don't expect me to remain the same
Mijn Jan Jansen sandalen vallen door het gat van de zolder op de grond. Een dikke blauwe zool met ronde ribbels, een roze metallic overslag met klittenband en een groen metallic band over de voet dicht bij het been. Ja, ik hou van plompe schoenen en deze sandalen gaven me zo’n 5 cm extra lengte en daar deed ik het voor. Een zekere tijd. Daarna verkommerden ze op een donkere zolder. Vergeten. Nu in het heldere daglicht, zien ze er beter uit dan ooit, met dat extra stof en die voorbije tijd. Ik geef ze aan Duran Lantink. In de handen van Duran Lantink ondergingen ze een transformatie die ik niet had verwacht: hij plakte ze met drie tubetjes superlijm in de zolen van twee afgesneden Nike airmax sneakers. De achterkant kwam hoger. Lekker lopen, née dat was er niet meer bij maar er kwam iets voor terug: de Jan Jansen smaak samengesmolten met de eigentijdse Nike.
Zo zag ik op Facebook Duran first row zitten met ‘mijn’ sandalen aan, op de catwalk liepen ze voorbij aan lange slanke knalrood glanzende benen en met een extra touwtje eromheen alsof de superglue los zou kunnen laten, op een zeefdruk waarop de schoenen door de zon zelf waren opgenomen in een stralend universum.
Mijn schoenen. Ieders schoenen. Ik mocht ze lenen, was de afspraak, maar de nieuwe hoogte leek me uiterst onveilig. Wel bekroop me steeds als ik ze zag het ongemak omdat ik was vergeten de sandalen schoon te poetsen en de zwartige binnenzool door mijn zweet en viezige voeten nog niet was weggewassen. Een stagiaire heeft het godzijdank gefikst, intussen.
being yourself = leaving yourself
‘Sinds ik op het Sandberg studeer, heb ik best wel moeite met mensen, ik ben het gedrag van om me heen scherper gaan observeren’, zegt Duran. ‘Mensen zijn soms zo doorzichtig, ze praten in je straatje, of binnen een werksituatie blijkt een hiërarchie, waarbij je bepaalde dingen niet mag zeggen en doen. Maar we zijn vrij, we zijn allemaal mensen en elkaars gelijken. Ik ben niet belangrijker dan een ander, Mark Rutte is niet belangrijker (maar misschien wel normaler).
Mijn vader gaf deze kleur aan me door maar hij is overleden kort na mijn geboorte. Wit als norm begrijp ik niet meer, ik wil het negeren, overslaan. Ik groeide op bij mijn Nederlandse blanke moeder en haar familie. Als iemand dan vraagt ‘wat zijn je roots’, kijk ik hem vreemd aan. Als kind was ik gewoon eigenzinnig, op m’n negende verscheen ik in de ‘Puck en Hans’ jurk van mijn moeder op school. Maar denk niet dat ik gepest werd, ik was gewoon flink brutaal. Iedere dag fietste ik in een andere outfit naar school. Die houding van toen, ik doe wat ik wil, koester ik nog steeds.
Een citroen, die leek op een octopus, aan alle kanten waren er slingertjes aan of uit gegroeid. Een buitenissige citroen. Maar toch: niet alledaags, maar wel gewoon een citroen — deze groeien ook. Een zeldzaam vreemd en mooi exemplaar, die nu in mijn Japanse kastje pronkt tot hij verschrompelt. Omdat je zo’n octopuscitroen niet iedere dag tegenkomt zou je hem griezelig kunnen vinden, weird, beangstigend, maar z’n wezen is een gele citroen. Mensen zijn er in alle kleuren, lengtes, met en zonder armen en benen, met en zonder haar, zeldzaam of meer gemiddeld.
De vaste gegevens zijn min of meer: een hoofd, een romp, armen, benen, geslacht, een mens kan spreken, horen, voelen, maar ieder die dit rijtje leest weet al dat het niet klopt. Het is een statistisch gemiddelde van een mens. De een hoort beter dan de ander. De gemiddelde huids kleur volgens kunstenaar Tom Lorenz de Jong in Group portrait (Inkjet print, 107×182 cm in acrylic frame 200×120×7 cm. 7.049.836.368 pixels (world population) on paper. 2013) toont een curieus roze met een donkere gloed.
Duran Lantink studeert aan het Sandberg Instituut: Fashion Matters
Maar waarom doet mode er toe?
Het fashion magazine samengesteld door Giambattista Valli is een zoektocht naar schoonheid. ‘Real beauty is the one that touches the senses, yes, you can almost say it strikes you — it caress you.’
Maar in het eenmalige Fashion Magazine by Alec Soth lees ik dat hij schoonheid opvat als tool om de kijker te engageren, en dat hij hoopt dat ook in de mode ‘they are trying to inspire change’. ‘But instead of causing you to quit your job, those pretty girls with handbags have you working overtime. The problem with fashion magazines , and with the industry as a whole, is that the understanding of beauty can be so flat.’ Hij had dan ook moeite om zijn eigen stem te vinden in dit mode projekt maar die ontdekt hij in het overbruggen van de afstand tussen Parijs, de stad waar hij mode fotografeerde, en Minnesota, waar hij woont. I am trying to explore the distance between Paris and Minnesota.’
‘If photography documents anything, it is the space between the subject and myself.’ Dat lijkt me precies het belang van mode: om de ruimte tussen kleding en jezelf te onderzoeken. Dus persoonlijk en vanuit een verbintenis met de realiteit. Misschien een boodschap uit te dragen over deze realiteit. Maar vooral om iedereen te inspireren om in de fashion jurk van je moeder naar school te gaan.
‘Fiction and poetry are doses, medicines. What they heal is the rupture reality makes on the imagination. Opposite the facts of reality: The facts of who you can be.’
Waarom doet mode er toe?
Duran: ‘Mode is mijn manier van communiceren. Mode is gewoon mijn materiaal, mijn stem. Zoals een ander schildert, zo maakt ik kleding, fashion.
Vroeger gaf mode aan tot welke groep je behoorde, een instrument tot identificatie. Vandaag is mode open en voor iedereen, in een gemixte cultuur. Ik werk juist aan dis-indentificerend fashion, waardoor een collecties maken met een thema’s als FLOWER POWER, minimalisme, geometrie niet meer relevant is. Ik kijk per item wat interessant is en streef naar een meer eclectische samenstelling. Mode is voor mij belangrijk omdat het mensen samenbrengt terwijl je sterk je individualiteit kan behouden. Ik kan het niet bevatten dat huidskleur een verschil zou maken, het is zo banaal dat ik het wil overslaan.’
De grote modemerken kun je als luxe ketens vergelijken met H&M. Op een feestje herken ik de jurk als de jurk die laatst in de etalage van Van Ravenstein hing, ik zie de Dries van Noten truitjes, de Marni look. Het is mooi, aantrekkelijk maar evenzeer een massaproduct. Een ‘normaal’, op een luxe schaal.
Duran: ’In de modewereld presenteren ze steeds een geheel: in die grote merken schuilt een groot ego, niet alleen van degene die het koopt maar ook het ego van de merken zelf. Een Prada jasje in een Prada winkel laat zich liever niet combineren. Er is de Chanel look en er is de Dior look.De realiteit van de wereld sluit daar niet bij aan, niets heeft meer één look.
Mijn interesse ligt meer bij mogelijkheden in de toekomst, zoals mensen die graag blauw willen zijn of een zeemeerman. Zichzelf een hond voelen.
Don’t ask me who I am and don’t expect me to remain the same. We komen er niet onderuit, het is, misschien wel per ongeluk, een citaat van Michel Foucault. Hij constateert dat wij mensen werkmachines zijn geworden en plaatst The creative unexpected self versus the functioned disciplined self. Vervolgens stelt hij een flexibel zelf voor, want je zelf is geen vaste entiteit. Een Syriër die naar Nederland komt, blijft niet dezelfde man als in zijn geboorteland. Een puber die het ouderlijk huis verlaat verandert.
Volgens Foucault reguleert macht het gedrag van de mens, en in La vérité et les formes juridiques (een lezing die hij gaf in 1974) stelde hij dat macht aanwezig is op alle niveaus van sociale relaties. Macht is dus niet alleen een politie-agent die iemand arresteert, maar bijvoorbeeld ook hoe er online wordt gereageerd op mensen met een lichaam dat niet aan een bepaalde norm voldoet.
Hij spreekt over zelfzorg als een poging om zowel overheersing als machteloosheid, narcisme én rancune buiten de deur te houden en zichzelf en de ander in staat te stellen om als partner, vriend en burger goed te functioneren.
Je eigen leven is een levende vorm die je steeds moet onderscheppen, scheppen en herscheppen. Vrijheidspraktijken zijn nooit af maar blijven altijd gaande, tot aan je dood. (gebaseerd op een tekst van Joep Dohmen)
Het normaal, waar zo veel over gesproken wordt: de vinger die wijst naar een piepkleine cirkeltje, zo doen we dat hier, zo zijn wij. Zo dus. Niet anders. Normaal, wat is normaal? In mijn favoriete boek Why Be Happy When You Could Be Normal? verhaalt Jeanette Winterson over haar adoptie door een pentecostal echtpaar. Ze schrijft over haar moeder: ‘she adopted me because she wanted a friend. A girl is supposed to grow up and be a missionary. Instead she falls in love with a woman. Disaster.’ Winterson legt haar moeder uit: ’When I am with her I am happy. Just happy.’ Haar moeder’s antwoord: ‘Why Be Happy When You Could Be Normal?’ Maar er is een uitweg: ‘There were six books in our house. I understood there was something else I could do. ‘Fuck it’, I thought, ‘I can write my own.’’
Jezelf zijn, jezelf uitbreiden, jezelf zien als het middelpunt van de wereld. Mogelijkheden ontdekken waar je in eerste instantie niet aan dacht. Het unieke, het anders zijn.
Blessed are the sissies
Blessed are the bodices boy-dykes
Blessed are the high femmes
Duran: ’Fashion betekent voor mij dat alles mogelijk is, dat je er kunt uitzien zoals je wilt. Dat het je groter maakt. Sterk en krachtig, zoals ik in een jurk naar school ging. Dat is het. Dis-identificeren.’
Duran meldde zich aan bij het Sandberg omdat het curriculum hem aansprak, guest lecturers waar hij graag mee in contact wilde komen, one to one, dat leek hem wat. De luxe om nog even geen 6 collecties per jaar te maken, wat het noodlot van een ontwerper schijnt te zijn.
‘Het Sandberg liet me vrijer denken, niet meteen knippen en knutselen met naald en draad maar ruimte voor denken en fantaseren. Met de sale-stukken van farfetch.com ‚het uitverkoop-walhalla van de dure merken, presenteerde ik een lookbook waarbij ik de kleding uit de sale samenvoegde tot nieuwe denkbeeldige creaties. Ik zie mezelf als een virtuele ontwerp studio die van de aankopen op farfetch.com nieuwe unieke items maakt. Het pdf bestand gaat naar de opdrachtgever in New York of Rio de Janeiro en een atelier daar in de buurt tornt de sale-stukken uit elkaar en vermaakt ze volgens mijn ontwerp tot een uniek kledingstuk. Zo breng ik de high fashion afdankertjes weer terug naar de hoogste regionen maar dan echt uniek.
‘Don’t ask me who I am and don’t expect me to remain the same’.
Duran: De titel van de thesis koos ik omdat ik de vraag ‘wie ben jij?’ Irrelevant vind. Dat verandert per dag, en naar de toekomst toe ligt alles totaal open. Je verandert mee, met elke seconde die tikt. Ook de classics veranderen. Zelfs een wit shirt wordt stakker of wijder en met weer andere mouwen. Een trenchcoat is nu niet wat het was. Een wit overhemd.
Het Sandberg: ‘OK, later kom je erachter dat een master ook een theoretische kant heeft, en in mijn enthousiasme las ik daar overheen, mijn onderzoek verloopt meer in beelden dan in woorden. Maar er zijn restricties, een bepaald aantal woorden, tekstueel reflecteren op je eigen werk, een helikopterview geven. Dat is niet mijn sterkste kant. Mijn theorie mondde uit in een stappenplan voor een film van beelden en citaten.
’Het liefst ga ik uit van mezelf en mijn generatie die soepel leven met gender fluidity. De geschiedenis uitpluizen, dat is de hond in de pot, terwijl ik me met blauwe mensen en vogelwezens wil bezig houden, de sappige mogelijkheden van de toekomst. Maar goed, Andy Warhol, de beatgeneratie, William Burroughs en Jack Kerouac, Lee Bowery, ze zitten er allemaal in en ik laat zien hoe dat doorstroomt naar de tijd van vandaag.’
De film is een visuele hypnotiserende waterval van beelden en citaten, een kunstwerk op zich, een aanpak die Duran past. Misschien meer een ‘creator doctus’, een experimenteel onderzoekstraject binnen de kunst waarin gewerkt wordt met met niet-academische criteria.
‘Het Sandberg pushte me tot minder gemakzucht en meer lef. Wat ik onderneem is meer onderbouwd, daarvoor was het een en al intuitie. Nu neem ik de tijd en rust om te komen tot kwaliteit. Door het visuele onderzoek ontstaat er meer samenhang in mijn kleding. In de zomen, in de binnenkant verschuilt zich de boodschap. allah, buddha, zeus de wereld is voor iedereen. De boodschap is helderder en onzichtbaarder. Individualiteit. Sterk en krachtig’
Mijn trouwjurk is/was een jurk met een print van een groen gekleurde cosmos van Peter Pilotti, het huwelijk duurde een half jaar, en het was tijd om daar een symbool aan te verbinden. Ik vroeg Duran om mijn trouwjurk vermaken. De jurk zat te krap, ik hoopte op een forse schaar die alles wat losser zou maken, een nieuwe jurk , die om me heen zou zwieren. Maar het werd een wat ingehouden versie, een lange sjaal als een brede stropdas aan de voorkant , mouwen van een Chanel jasje eraan vast genaaid, een extra rok eronder.
Ik probeer het opnieuw en geef de jurk aan Duran voor zijn Sandberg collectie. Dan zie ik een strook stof terug in een jurk, het groen, mijn mooie lievelings kosmosgroen is in de zwarte verf gedoopt. ‘O, de voorkant heb ik nog’, zegt Duran om me gerust te tellen. Maar ik accepteer: don’t expect the dress to remain the same.