Elske Geeve: 'Die breekbare puberteit wilde ik vastleggen’
Eigenaar: Elske Geeve (70), docent communicatie, gepensioneerd (ze kocht het werk met haar man Dietmar Gedexnus)
Wat: een olieverfschilderij door Corrie Koekoek, 1992
Voor: 4500 gulden, in opdracht geschilderd
’Als er brand komt dan neem ik de hond mee en dit schilderij. Beiden zijn onmisbaar in mijn leven. Elke dag ben ik als het ware in gesprek met mijn twee zonen die me aankijken vanaf het doek. Ze zijn zo goed getypeerd, Lars is introvert en stelt van jongs af aan filosofische vragen over het leven en zijn jongere broer Elmar is meer extravert en een doener. Ze zijn als porselein en tegelijk is hun blik zo intens. Ze zaten midden in die beeldschone periode die de puberteit heet. Ik wilde dat breekbare laten vastleggen.
Oorspronkelijk kom ik uit Indonesië en we waren geld aan het sparen om het land te bezoeken, om kennis te maken met mijn roots. In plaats van die reis hebben we dit schilderij laten maken. Mijn roots vind ik nu bij mijn Indische familie die heel warm en hecht is.
Ik ben op zoek gegaan naar een kunstenaar, maar mijn man en ik waren het nergens over eens. Ten slotte kwamen we uit bij Corrie Koekoek. In haar atelier stond een drieluik van drie punkers met grote kuiven, maar zo kwetsbaar. Precies wat er onder al die lagen zwart verborgen zit, maakte zij zichtbaar.
Onze zonen hebben zes keer model gezeten. Corrie kreeg helemaal de zenuwen van hen, want ze droegen steeds andere kleren. Ook maakte ze foto’s van hun handen en gezicht.
Elmar zit op een bank, maar de diepte klopt niet helemaal, hij hangt meer dan hij zit. Het licht komt van achter, waardoor hun gezichten in de schaduw blijven. Zo zacht. De haren zijn paars, roze, geel, groen, al die tinten maken één kleur. Ik vind Corrie Koekoek geweldig. Dit zijn ze, niet zozeer in gelijkenis, maar zo ontmoet je ze.’
Foto’s Charlotte Odijk