Jeroen Groot: ‘Dit drukt op de zenuw van je eigen eenzaamheid’
Eigenaar: Jeroen Groot, 49 jaar, communicatieadviseur
Wat: een gouache uit 2003 van Anne-Marie Schneider
Afkomst: Gekocht op de Art Brussel bij galerie Tanya Rumpff in 2009
Prijs: €1400
’Een tekening is zo direct en persoonlijk, het heeft de spontaniteit van een dagboeknotitie. Daar hou ik zo van. Een tekening laat weinig ruimte voor gerommel, een lijn moet in een keer goed worden neergezet. Zeker bij de tekeningen van Anne-Marie Schneider. Haar fragiele figuren op papier lijken simpel, maar de lijnen zijn dat nooit. Men noemt haar manier van tekenen weleens kinderlijk maar dat is een vergissing: haar handschrift is trefzeker en geconcentreerd. Kinderen kunnen niet goed liegen en ik denk dat zij dat ook niet goed kan, eerlijk, tot op het bot.
Het werk gaat over de gevaren van het dagelijks leven, over menselijk gedrag, over objecten die ze tegenkomt, angsten. Ik moet altijd denken aan een steentje waar je ’s morgens over struikelt, je teen doet pijn, je vraagt je af waarom het daar ligt, of waarom je er vervolgens tegen schopt? Over dat steentje gaan haar tekeningen.
Dit latere werk toont een zwart bollend landschap, dat je blik meeneemt de diepte in waar het geel doorheen schijnt. Je weet nog niet precies wat het allemaal voorstelt. Links bungelen relaxt twee losse floddderbenen.
Maar dan, later, realiseer je je dat de vrouw daarbinnen ligt, opgesloten in die bol. Dan is het ineens een concreet beeld dat je bij de lurven grijpt. Een beeld van beklemming, een gevoel van onthecht zijn. Een dapper getekende situatie die op de zenuw van je eigen eenzaamheid drukt. Ze laat een heel kwetsbare wereld zien die we allemaal in ons dragen maar dan diep weggestopt. Fragile incassable (onbreekbaar broos) was de titel van een expositie en die woorden prikken precies het thema van haar werk aan.”
Foto’s: Charlotte van Odijk