Det van Oers: ‘Het is schoonheid en gruwel tegelijkertijd’
Eigenaar: Det van Oers (54), interieurarchitect
Wat: een beschilderd houten paneel
Titel: Paschen kruisiging, 1948
Van: Aad de Haas
Afkomst: Gekregen uit de erfenis van ouders in 2013
“Ons ouderlijk huis stond vol antiek en de muren waren bedekt met schilderijen, vooral van Aad de Haas. Mijn vader was een echte liefhebber van zijn kunst. Als kind kijk je ernaar, maar je ziet het niet echt, het is even gewoon als een boterham.
Toen ik zes jaar was, bezochten we het atelier van Aad de Haas in kasteel Strijthagen in Schaesberg. Het was een bouwval, maar zo magisch… met voorstellingen op de deuren en in de keuken; zelfs een wieg was onder handen genomen. Het atelier was groot en rommelig, met verfvlekken tot aan het plafond. Dat maakte diepe indruk.
Mijn ouders verdeelden de kunst op voorhand onder de acht kinderen en ieder van ons kreeg een kruisbeeld toebedeeld. Deze kruisiging van Aad de Haas kwam naar mij. De afbeelding is teer en kwetsbaar, wat wordt versterkt door de lange dunne figuren. Alles heel ijl. Als het licht erop valt, gloeit het drama op. Aad de Haas was straatarm. Hij schilderde op panelen en wat er maar voorhanden was. De verf werd spaarzaam opgebracht: hier is de schildering vliesdun en het kruis is simpel het hout van de ondergrond. Een rand van verfstippen verbeeldt de lijst.
Het werk is me zeer dierbaar, anders zou ik er niet aan denken om een kruisiging in mijn woonkamer te hangen. Ik kijk door het feit heen dat iemand aan het kruis hangt. Vreemd dat we zo gewend zijn aan de afbeelding van de lijdende Christus want wat je ziet is een marteling. Schoonheid en gruwel tegelijkertijd. Ik heb van het katholieke geloof wel wat meegenomen: dat er meer is dan dat wij begrijpen of weten. Alles van mijn ouderlijk huis heeft grote emotionele waarde en als ik hier naar kijk, komt mijn familie weer in beeld.”
Foto’s Charlotte van Odijk