Ancilla Admiraal: 'Mijn moeder trok zich van niemand iets aan'
Eigenaar: Ancilla Admiraal (53), eindregisseur en producent
Wat: een olieverfschilderij met paarden door haar moeder Ancilla J.J. Gorter
Titel: zonder titel
Afkomst: Gekregen uit nalatenschap
’Na haar vervroegde pensioen vond mijn moeder aansluiting bij een schildersgroepje in Hoofddorp. Een tweede carrière diende zich aan. Ze was een flamboyante, aanwezige dame die grote brillen en kaftans droeg.
In haar gedachten en oplossingen was ze altijd al creatief. In onze woonkamer plaatste ze pikzwart geverfde planken op betonnen consoles die als tuinversiering waren bedoeld. De badkamer knalde er in felblauw uit. Ze trok zich van niemand iets aan, dat was haar grote kracht. En als zij ergens binnenkwam, was het alsof alles meer kleur kreeg.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft ze ondergedoken gezeten in een katholiek weeshuis in Amsterdam en na de oorlog stond ze er alleen voor, ze had geen familie meer. Zelf ontkende ze altijd dat ze mogelijk Joods was. We spraken er nooit over. Zo schilderde ze haar favoriete non, maar ook dat kwam er pas uit na veel vragen. Het was een verboden gebied en ik heb er vrede mee. Ze draaide het ’alleen zijn’ om tot een voordeel: je kunt doen wat je wilt zonder hinder van de normen en taboes van ouders.
Op de dag dat ze mij vertelde dat ze ongeneeslijk ziek was, meldde ik haar mijn eerste zwangerschap. Ze begon meteen aan een serie piepkleine schilderijtjes over het alfabet op kant-en-klare cardboards van 9 x 12 cm. Tot de dag dat ze overleed werkte ze daaraan. Haar schoonzus Mary heeft ze afgelakt. De letter C is voor cent en daarop waren guldens en dubbeltjes geplakt. Ze overleed op de dag dat mijn dochter werd geboren. Zo mooi hoe de ene generatie in de andere overgaat, hoe de vrouwelijke lijn via mijn dochter is doorgegaan.
Dit schilderij heb ik opgehangen omdat de kleuren zo stralen. Simpel en zonder perspectief, dat was haar stijl. Een paard kijkt je aan, een ander loopt door. Vrijmoedig. Het ontroert me. Mijn vader was een gelovig man. Naast hem was zij de exotische wilde vogel die vrij rondvloog. Ze paste zich niet aan en dat was voor ons kinderen een prachtig voorbeeld, ook nu nog.’
Foto’s: Carly Wollaert