Laura de Wilde: 'Kopiërend werk als een toppunt van ironie'
Eigenaar: Laura de Wilde (57), beeldend kunstenaar en decorateur
Wat: een foto van kunstenaar Daniel van Straalen
Titel: Cowboy 2, 2015
Afkomst: Gekocht tijdens Unseen, bij galerie Stigter van Doesburgh in 2015
Prijs: €2000, nummer 2 uit een oplage van 5
’Zo’n cowboy is toch wel het ultieme symbool voor een stoere autonome man, een vrije geest te paard, een tijdsbeeld. Dit werk zag ik op de fotobeurs Unseen en de cowboy liet me niet meer los. Daniel van Straalen liet zich inspireren door twee grote Amerikaanse kunstenaars, die in de jaren zeventig beroemd werden met hun tegendraadse werken. Dit werk is een soort toppunt van ironie, want twee kopiërende kunstenaars worden hier opnieuw gekopieerd.
Allereerst is daar John Baldessari, Al eerder had Van Straalen een werk gemaakt met de titel A brief historie of John Baldessari. In een gelijknamige film wordt aan Baldessari gevraagd hoe hij in de kunstgeschiedenis te boek wil staan. ’Als de man die stippen op hoofden plakt,’ was zijn antwoord. Lekker simpel. Van Straalen plakte vervolgens stippen op het hoofd van Baldessari zelf, op gevonden portretfoto’s.
En dan is daar Richard Prince. In mijn jeugd was de réclame van Marlboro overal te zien, op grote billboards, in tijdschriften, op televisie. Roken had nog geen aura van dood en schuld en Marlboro adverteerde met deze stoere cowboy om zijn filtersigaretten een beter imago te verschaffen. Niets aan de hand. Ik stak nog een sigaret op. Come to Marlboro country.
Richard Prince kopieerde het beeld van de Marlboroman, nam een iets andere uitsnede en presenteerde het als zijn eigen werk. Van Straalen volgt Prince in het toe-eigenen van het beeld van een cowboy, een soort dubbel gejat. Het gezicht dekt hij af met een grijze cirkel, zoals John Baldessari het deed. Dat brengt de aandacht naar de kleuren en vormen. De tekst censureerde hij door een golf stippen die alle kleuren van de foto bevat. Net erboven zie je nog een stukje zonnestraal weerkaatst.
Ik proef afstand in de foto, niets persoonlijks. Dat bevalt me. Afstand omwille van de kunst. R.P. Marlboro man meets dot J.B.’
Foto’s: Carly Wollaert