Philip de Jong: ‘Ik hou van die vrijheid en gekte van koteletten’
Eigenaar: Philip de Jong (68), adviseur en onderzoeker overheidsbeleid
Wat: een tekening met kleurpotlood van Marcel van Eeden
Titel: Zonder titel, 2009
Afkomst: Gekocht bij de Wetering Galerie op de Amsterdam RAI in 2009
Prijs: €5000 (met Kunstkoop)
’Karbonades. Een stilleven over iets wat wonderwel controversieel is geworden, namelijk een sappig stukje varkensvlees. Een bord vol aardappelen, een flink stuk vlees met jus, dat wordt niet meer geadviseerd door het Voedingscentrum. Wel quinoa, veel verse groenten. In die zin is het Stilleven met asperges van Adriaen Coorte uit het Rijksmuseum meer van deze tijd. Alledaags, maar zo verfijnd geschilderd dat het de nederige asperges verheft tot de adelstand.
Vier lapjes rauw vlees tegen een zwarte achtergrond. Marcel van Eeden tekent ze met kleurpotlood en met ouderwetse precisie. Elke dag maakt hij een tekening om de dag, die zo snel voorbij is, te markeren.
Hij tekent zijn ’Encyclopedie van mijn dood’: met teksten en foto’s van voor zijn geboortejaar 1965 construeert hij eigen verhalen en verbeeldt zo zijn ’hiervoormaals’. Die mysterieuze tijd waarover je hoort en leest, en waarmee je bent verbonden, al heb je geen idee hoe precies.
Van Eeden tekent om het mysterie van het bestaan te begrijpen. Deze tekening doet denken aan een ouderwetse slagerswinkel uit de jaren vijftig en is verwant aan de serie A Cutlet Vaudeville Show. De personages die Marcel van Eeden altijd gebruikt in zijn series zijn K.M. Wiegand, Oswald Sollmann en Matheus Boryna, allen geboren in 1895. Rond 1915 maakten ze dadakunst. In een drukbezochte Vaudevilleshow traden ze op als koteletten. De verhalen die Van Eeden met deze figuren creëerde gaan tot 1965, toen maakte een bloedige hotelgijzeling een einde aan hun levens. Steeds tekent hij nieuwe verhalen die ertussen worden gevoegd.
Die vrijheid en gekte van de koteletten en de dadashow spreken me aan. Ik groeide op in Hengelo te midden van de prachtige verzameling van mijn ouders met werken van Max Ernst, Matta en veel Cobra. Tijdens de oorlog zijn mijn ouders door het oog van de naald gekropen en de kunst hielp hen bij de verwerking. Ze hadden behoefte aan positieve dingen. De vrijheid werd gevierd. Deze koteletten zijn mijn vorm van vrijheid.”
Foto’s: Carly Wollaert