Robbie Schweiger: ‘Op een berg rommel lag dit schilderijtje’
Eigenaar: Robbie Schweiger (29), cultureel ondernemer
Wat: een olieverfschilderij van kunstschilder Jan Visser van Haarlem
Titel: De onmogelijke zee, jaartal onbekend
Afkomst: gevonden in een container
’In de tijd dat ik in Leiden studeerde nam ik altijd de trein en liep ik vervolgens naar de universiteit. Halverwege de route passeerde ik een rommelig huis waar ik steeds nieuwsgierig naar binnen keek. Op een dag werd het uitgeruimd en om de hoek stond een grote container. Op de top van een berg rommel lag dit schilderijtje, de linkerhoek was wat beschimmeld omdat het in de nattigheid had gelegen. Ik pakte het eraf en zag een intrigerend zeegezicht in zwarte verf. Misschien is er wel meer, dacht ik hebberig. De deur van het huis stond open en een oude man stond daar met een stapel vergeelde tijdschriften in zijn handen. Hij bleek de kleinzoon van de kunstenaar en haalde nu zijn huis leeg om te gaan verhuizen.
Een prachtige tekening van een landschap in zandkleuren met een lage horizon mocht ik zo meenemen. Overal lagen werken. Zoek maar uit! Alleen voor een klein blauw schilderijtje van een haven vroeg hij 50 euro, omdat hij daar erg aan gehecht was. Dat betaalde ik graag.
Op het web vond ik weinig informatie over de kunstenaar, hij leefde van 1879 tot 1961 en is in Haarlem gestorven. Online is er nog werk van hem te koop, bijvoorbeeld een litho van een zee met wolkenpartij voor 100 euro.
Het schilderij daar boven op die berg rommel deed me denken aan een werk van de Turkse kunstenaar Ahmet Öğüt die in het Van Abbemuseum een barricade creëerde als een grote berg oude spullen die hij aan de boven- en voorkant bedekte met beroemde werken uit de collectie van het museum. Zo zou de kunst de betogers beschermen, want niemand haalt het in zijn hoofd om meesterwerken te bombarderen of te vernielen. Öğüt was geïnspireerd door de Russische denker Bakoenin die het idee van kunst als bescherming bij betogingen introduceerde.
Ik heb alles onder mijn arm meegenomen. In de trein naar huis had ik wel vier stoelen nodig om het veilig neer te zetten. De zwarte zee is onheilspellend, met rood in de lucht en rode schuimkoppen. Onbekend, maar o zo mooi.’