Tosca Dekker: 'Elk lapje kleur heeft een eigen betekenis'
Eigenaar: Tosca Dekker (26), model
Wat: een lap stof uit Bolivia
Titel: Wiphala
Afkomst: Gekocht in Argentinië in 2018
Prijs: €12
’Onze huwelijksreis bracht ons naar Argentinië. De natuur is er imponerend en ruig, maar er is veel armoede. Dat grijpt je aan, je ziet hoe moeilijk het is om er te overleven. In het zuiden zagen we ook veel industrie en grote steden. We reisden met een auto door het hele land en deze vlag is het souvenir van onze reis.
In een oude Incastad zagen we een halfvergane vlag aan een stok hangen. Dat zag er zo vol betekenis uit dat we graag zo’n vlag wilden hebben. De aangetaste stof materialiseert hoe weer en wind hun invloed uitoefenen. En er zit ook een traditionele betekenis aan vast.
De symboliek begint simpel. Iedere (vierkante) lap stof is opgebouwd uit zeven bij zeven vierkanten, in zeven kleuren in schuine rijen. Wit staat bijvoorbeeld voor de tijd, groen is de economie of refereert aan de natuurlijke hulpbronnen en blauw betekent de kosmische ruimte. De banen verschuiven soms, dan zit de kleur geel (energie) bijvoorbeeld in het midden en daarmee verandert ook de betekenis van de vlag. De kleur van de langste diagonale baan geeft aan uit welke regio de stof komt. Zo’n patchwork heet wiphala en het wordt vooral gebruikt als vlag. Onze vlag komt uit Kuntisuyu, met de gele baan in het midden. De kleur paars staat voor het bestuur van de Andes en zelfbeschikking.
Als mensen die van oudsher in de Andes wonen gaan protesteren omdat ze nog steeds worden achtergesteld, gebruiken ze hun eigen vlag. We hebben lang gezocht naar een mooi exemplaar en deze vonden we bij de grens van Bolivia. Strikt genomen is het misschien geen kunstwerk, maar wel eeuwenoud cultuurgoed.
Het Wereldmuseum in Stockholm bezat lang zo’n duizend jaar oude lap stof, zonder dat ze precies wisten wat de betekenis was. De lap was meegenomen uit het graf van een medicijnman. Deze vlag is voor mij een mooi voorbeeld van hoe een vlag zou moeten zijn, voor alles en iedereen.’
Foto’s Carly Wollaert