Mister Motley #31 De roes
Inleiding
Mister Motley nummer 31 dompelt zich onder in de roes met als subtitel: alles is echt. De roes hoort bij het carnaval, bij feesten en bezweringen, waarbij drank en drugs helpen om tijdelijk in die andere, onbekende werelden te stappen. Je lijkt op een andere frequentie over te gaan, een nadere afstelling van je zintuigen, waarbij misschien wel een zintuig de leiding neemt. Zo’n tijdelijke andere wereld lijkt los te staan van het alledaagse, maar is dat wel zo?
Robert Crumb vertelt in een documentaire dat hij gewoon een van de vele striptekenaars was, tot hij in een dagenlange LSD trip belandde en er daarna een gekte in zijn werk kwam die nooit meer is verdwenen. Wereldberoemd is hij nu.
Ook de voorbereiding op de roes maakt onderdeel uit van het ritueel, de opmaat naar de roes omvat ook het maken van de attributen en de kleding waarin lovertje na lovertje op de jurk is geborduurd. Een deel van de roes van het feest is dan ook de ontlading van de maandenlange voorbereiding.
In het alledaagse leven brengen dromen je iedere nacht naar een onbekend gebied, meditatie kan je in het totale niets laten verdwijnen, de roes van de verliefdheid laat je zweven boven de aarde. De extase, het orgasme. De flow, de ambitie om iets te bereiken doet de tijd voorbijvliegen, dagdromen halen je weg uit je omgeving naar betere mogelijkheden. De roes brengt je naar een ander domein waarin de tijd ook in andere minuten wordt geteld.
Feest is om te vieren, te bezweren en te bezegelen. Carnaval is het feest van de omkering, de wereld wordt op zijn kop gezet.Toch is die omkering vooral een ontsnapping aan de hiërarchie van alledag om de daarin bestaande orde weer aan te kunnen, de ’normale’ orde te bevestigen. Kunstenaars lenen elementen van het feest en carnaval maar zij willen de cultuur hervormen en vooruitrijden om nieuwe verbindingen aan te gaan met hun tijd.
Deze Motley toont het visuele feest van de roes.
(Hanne Hagenaars)
Ontwerp: Vela Arbutina