Living Giving, Biënnale Gelderland
Inleiding Biënnale Gelderland
De afgelopen jaren werd het kunstenaars wel eens verweten dat ze met hun rug naar de maatschappij zouden staan. Maar hoe zou dat ooit waar kunnen zijn? Iedere kunstenaar leeft tenslotte te midden van zijn buren, brengt zijn kinderen naar school, heeft vrienden binnen en buiten de kunst en maakt zich zorgen om de wereld. Juist kunstenaars willen graag een open verbinding met een wereld, die breder is dan de kunstwereld. De wereld is hun voedingsbodem. De betekenis van kunst is dat het de wereld beter maakt. En niet omdat het de beschouwer altijd op het verkeerde been zet en ontregelt, dat is een eenzijdige en oude avantgardistische opvatting, maar omdat het iets gééft. Het is een cadeau en reikt de medemens iets aan om over na te denken, iets oprechts, iets wat echt is, als een voortvloeisel van allerlei mogelijke denksystemen. Het is onbaatzuchtig, omdat het bij kunst niet om geld gaat, in ieder geval niet op het moment dat het gemaakt wordt.
Living, Giving
Voor de Biënnale Gelderland 2016 nodigde ik Gelderse kunstenaars uit en vroeg hen een verbintenis aan te gaan met mensen die in Arnhem wonen of werken. Het idee was dat kunstenaar een kunstwerk zou maken voor een bepaalde persoon, als het ware een cadeau, dat gebaseerd is op gesprekken over het leven, lot en keuzes van deze Arnhemmer, zijn geluk en tegenslag. Dat werk geeft die persoon of dat gezin een reactie op het levensverhaal in de vorm van troost, een ander gezichtspunt, schoonheid, een bevestiging of een bemoediging, alles is mogelijk. Tijdens het proces ontstonden allerlei varianten op dit concept. Een kunstenaar vroeg of hij in gesprek mocht gaan met een ruimte. Ja natuurlijk. Een andere kunstenaar was bezig met een serie waarin ze portretten maakt van vluchtelingen waarbij ze hun verhaal er om heen schrijft. Kon ze dat in Arnhem ook doen? Zeker. De kunstenaar neemt steeds ook zijn eigen levensvisie en voorkeuren mee. Het werk ontstaat vanuit die ontmoeting en de vragen die het gesprek oproept.
Kinke Kooi gaat in gesprek met Saskia Bak, de directeur van het museum Arnhem. Zij bedacht dat ze graag over de kledingkast en de blingbling van Saskia zou praten, de uitkomst van het gesprek is nog open. Rinke Nijburg ontmoet een rechter en Ide Andre is van plan een party te organiseren voor een woongroep. Hendrickje Schimmel praat over systemen met bibliothecaris in de Rozet en komt er achter dat het woord ‘bibliotheek’ eigenlijk niet meer past bij wat de bieb als taken op zich neemt. De kunstenaar maakt op basis van deze uitwisseling van ideeën en gedachten een kunstwerk dat op de woon- of werkplek te zien zal zijn. De gesprekken worden opgetekend en komen in een catalogus zodat de bezoeker van Living, Giving zelf de verbinding kan leggen tussen het gesprek en het uiteindelijke kunstwerk.
Voor het project Living, Giving volgen we een spoor door de stad, langs een vioolbouwer, naar de rechtbank, op bezoek bij een Turkse kleermaker en een opvang voor ex-psychiatrische cliënten, en ook in een van de vele leegstaande panden in de binnenstad valt werk te bekijken.
Deelnemende kunstenaars: Aline Eras, Danielle Lemaire, Fiona Lutjenhuis, Hanne van der Woude, Heidi Linck, Heidi Sincuba, Hendrickje Schimmel, Ide Andre, Kinke Kooi, Maison the Faux (Joris Suk en Tessa de Boer), Mounira Al Solh, Rinke Nijburg, Rudolf Romero, Simon van Til en Nazmiye Oral.
Extra’s: Dorian Hiethaar, Ben Joosten, Gerard Koek, TADA projecten (Marije Vermeulen en Guido Nieuwendijk) en Lieven Hendriks en Jaap Kroneman.
Ontwerp kaarten en tentoonstelling: Harmen Liemburg
Ontwerp publicatie: Kim Waterlander