Half Suiker, Half Zand
De canon van de Nederlandse geschiedenis is in het leven geroepen als een handleiding voor ‘wat iedereen van de Nederlandse geschiedenis zou moeten weten’, ingedeeld in vijftig onderwerpen. In de tentoonstelling Half suiker, half zand neemt hoofdredacteur Hanne Hagenaars van kunsttijdschrift mister Motley het meest recente deel van deze canon – vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden – onder de loep. De wederopbouw, de watersnoodramp, de voormalige Nederlandse koloniën, de Rotterdamse haven, Srebrenica, ‘veelkleurig Nederland’ – hoe reflecteren kunstenaars op de onderwerpen uit de canon? Met deze keuze van kunstwerken uit de afgelopen vijftig jaar wordt de canon uitgerekt tot een complex en gelaagd verhaal.
Geschiedenis en identiteit worden vaak met elkaar in verband gebracht, maar hun relatie is complex. De titel Half suiker, half zand verwijst naar een krachtig mengsel dat zoet en weerbarstig tegelijk is en dat zelfs de meest geoliede machine kan doen vastlopen. Kunst kan met indringende beelden de geschiedenis verrijken, maar ook ons denken erover ontregelen of haar voorzien van een menselijk gezicht.
De tentoonstelling werd door Marina de Vries in de Volkskrant genoemd als een van de drie meest interessante tentoonstellingen van dat jaar.
Met werk van: Tiong Ang, Gijs Assmann, Pedro Bakker, Jasper de Beijer, Paul Beumer, Gilles de Brock, Nik Christensen, Hans Citroen, Amie Dicke, Jan Dietvorst, Gilbert van Drunen, Uta Eisenreich, Hadassah Emmerich, Daan van Golden, Kaleb de Groot, Maja van Hall, Toine Horvers, Simonka de Jong, Hamid El Kanbouhi, Iris Kensmil, Natasja Kensmil, Johan van der Keuken, Friso Keuris, Rob van Koningsbruggen, Marijn van Kreij, Otobong Nkanga, Ronald Ophuis, Oksana Pasaiko, Wim T. Schippers & Willem de Ridder, Charlotte Schleiffert, Henk Wildschut, Zijlmans & Jongenelis