Stefan Ruitenbeek: ‘He moved outward from himself into the world which contained him’
Ik kijk naar een bonobo aapje op Discovery Channel dat haar geslacht aanbiedt aan een jong mannetje uit haar groep en merk dat ik zoiets ook wel zou willen ervaren binnen mijn eigen soort: dat seks zo direct beschikbaar en toegankelijk zou zijn, zonder schaamte, spanning en strijd. Bonobo’s lijken hun problemen op te lossen met seks. Bij ons mensen lijkt het omgekeerde het geval: seks is de onuitgesproken drijfveer van veel dingen en dat leidt tot veel complicaties. Deze gedachten over de Bonobo’s werken door in de manier waarop ik mensen fotografeer. Seksualiteit wordt ontdaan van suggestie en erotische spanning, en seks zo letterlijk en direct mogelijk gepresenteerd.
Omdat ik kunst wil maken die betrekking heeft op deze tijd, is het belangrijk om met deze expliciete beelden te verbinden met de achterliggende magie, het ritueel, en de mystiek van pornografische beelden. De illusie bevindt zich juist in het idee van seks als koopwaar en zuiver pornografisch gegeven.
In de serie werken — die in de Kunstvereniging Diepenheim presenteer, gebruik ik liters verf vermengd met slaolie waarmee ik de lichamen beschilder. De studioruimte heb ik tot een grot verbouwd en met verf bewerkt om de overgang van model en décor vloeiend te maken. Het is een manier om het lichaam een beetje te verhullen, maar ook om het me toe te eigenen. Het lichaam is zichtbaar maar lijkt ook weg te vallen in de ruimte, of daar toe te behoren.
Stefan Ruitenbeek