The Fortune Teller
Ik sterf, jij overlijdt, hij bezwijkt, wij geven de geest, u ziet het gras van onderen groeien, zij gaan er van door. (Octavio Paz)
We weten alleen nooit hoe lang ons leven zal duren. Een ongeneeslijk ziek meisje vertelt hoe onaangenaam ze het vindt dat iedereen over haar veel te korte leven spreekt: is een kort leven niet even waardevol als een lang leven? Als de dood eenmaal op je staat te wachten zie je het leven door een ander venster. Over het ongewisse van het einde van ons leven gaat de tentoonstelling The Fortune Teller.
De rituelen rondom de dood zijn zachtjes uit ons bestaan geslopen en als het zover is, zijn we er niet klaar voor. Er heerst een gemis aan voorbereiding op de dood als natuurlijke punt achter ons leven. We leren tegenwoordig om te vechten, tegen ziekte, tegen angst en uiteindelijk de dood; een gevecht dat we niet kunnen winnen. En dat gegeven boezemt nog meer vrees in. Gesprekken over de dood zijn uit onze dagelijkse conversaties verdwenen. In de media worden we met dood geconfronteerd, maar vrijwel altijd in samenhang met geweld of hongersnood. Mede hierdoor heeft de ‘gewone’ dood een tragische connotatie, een verstoten vriend waarover niet wordt gesproken.
Wie kijkt er nieuwsgierig uit naar wat de dood ons zal brengen? Het feit dat we niet weten wat ons na het leven te wachten staat, is de grootste onzekerheid in het menselijk bestaan en tevens een belangrijke katalysator van ons handelen. Deze onzekerheid krijgt gestalte in The Fortune Teller.
Einde en begin
Met gokken is een spel of een verslaving waarbij de onzekerheid onderdeel van het plezier is, het risico om te verliezen, niet weten hoe je geldinzet gaat uitpakken levert een prettige spanning op. In levenskwesties werkt dit juist andersom, omgaan met onzekerheid levert stress op. Iedereen die ernstig ziek is en wacht op een uitslag weet dat, het wachten is ondraaglijk, maar weet je eenmaal waar je aan toe bent, dan voegt alles zich naar die nieuwe situatie, ook als de uitslag negatief is. Je leert leven met je nieuwe horizon en je nieuwe beperkingen. Wat kun je anders?
De dood in ons leven is de allergrootste onzekerheid en eigenlijk leert het gros van de mensen niet om er mee om te gaan, de angst om voor het onbekende is groot. Veel mensen naderen de eindlijn met angst in het hart.
Boedhisten gaan er van uit dat het leven energie is en dat iedereen in een nieuwe vorm weer terugkomt. Zij leggen dan ook de nadruk op het loslaten, het loslaten van dit leven en ook het laten gaan van je geliefden, als hun tijd om te sterven gekomen is. Hou niet hun hand vast maar zorg wel voor een sfeer van vrede.
Godsdienst is de zachte hand op je hoofd die bezweert dat het leven een vervolg krijgt. :wees maar niet bang, er is leven na de dood. Het is geen einde maar een nieuw begin (mits..)
In onze omgang met de dood is zijn we onhandig, het praten er over is ongemakkelijk, de woorden die we er voor hebben ondraaglijk: gecondoleerd. Er valt altijd een waanzinnige stilte. Hoe leven we verder, zonder en met de mensen die er niet meer zijn.
Mai van Oers tekende na het overlijden van haar moeder een eigen versie van Dante’s Goddelijke komedie, Het werd een ode aan haar moeder en haar eerder overleden vader, een tegelijk een zoektocht naar wat er na de dood zal zijn. Het werd haar persoonlijke Goddelijke Komedie.
De tekening uit de serie At the back of beyond geeft een overweldigend besef van tijd die alle kanten uit schiet, naar het verleden, de toekomst of de diepte in. Cathedralen, bossen en straten zijn opgebouwd uit doodskoppen, velden met schedels komen aanrollen als een onstuitbare tsunamigolf. De reis van dante maakt hij vanuit een ontreddering, de bestemming van de mens is die grote vraag, wat er aan de achterkant van het bestaan. De eerste tekening gaat over het overdonderende besef van het einde van ons lichaam, over de botten en de beenderen. Mai neemt ons mee op zoek naar de achterkant van het bestaan.
We worden gek van onzekerheid. Maar hoe mooi zou het zijn als we vol verwachting uit zouden kijken naar dit einde, als een nieuw begin, als een nieuw en spannend avontuur? Om de angst voor de dood te overwinnen is het goed om in wonderen te geloven of de wonderen te zien.
Curatoren: Hanne Hagenaars en Heske ten Cate
Deelnemende kunstenaars: Paul Bogaers, Voebe de Gruyter, Arjan de Nooy, Bob Eikelboom, Hans van Houwelingen, Juul Kraijer, Lennart Lahuis, Danielle Lemaire, Ruchama Noorda, Richtje Reinsma, Deniz Seyda Tunca, Claudia Sola, Passang Tobgay, Elejan van der Velde, Daan van Golden, Wytske van Keulen, Mai van Oers, Co Westerik