Rutger Pontzen: Sensueel Maastricht

de Volkskrant, 26 januari 2018

Sensueel Limburg

Je neus achter­na in Maas­tricht? Of belust op andere zin­tu­iglijke sen­saties? Neem de Gids voor de Zin­tu­igen ter hand en volg de route die samen­steller Hanne Hage­naars door de Lim­burgse hoofd­stad heeft opgesteld, opgetek­end uit de mond van lokale kun­ste­naars en schri­jvers. Over geurende lin­de­bloe­sems, de gewi­jde sfeer in de Sint-Ser­vaas­basiliek, een vette hap op de Markt en het wei­dse uitzicht bij een kalk­steen­groeve. Voor iedereen die wil weten waar Maas­tricht­enaren de lekker­ste bood­schap­pen doen, welke lucht­jes en gelu­iden in het Lim­burgse heuvel­land­schap het pop­u­lairst zijn en meer zeldzame sen­suele ervaringen’.

Hanne Hage­naars, Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen, 254 pag­i­na’s, €19,90. Pre­sen­tatie 12, Mar­res, Maastricht.

lees meer +
lijn

Tjeu Seeverens: Ontdek een stad eens radicaal anders

Puurzaam #38, 2018

Een prachtige han­dlei­d­ing om op een rad­i­caal andere manier een stad te bek­ijken. Dat is de Gids voor de Zin­tu­igen in Maas­tricht’. Sen­suele ervarin­gen wor­den er in kaart gebracht, verza­meld door lokale kun­ste­naars, schri­jvers en inwon­ers. Door deze uit­gave is Maas­tricht ook nog eens dé stad der zin­tu­igen.
Het idee voor een afwijk­ende stads­gids die je uitn­odigt om de stad op basis van zin­tu­igelijke ervarin­gen te ont­dekken, komt van Valen­ti­jn Byvanck. Vijf jaar is hij nu directeur van Mar­res, het Huis van Heden­daagse Cul­tu­ur. In die peri­ode ston­den daar alle ten­toon­stellin­gen en pro­jecten in het teken van onze zin­tu­igen.

Voor deze opdracht kwam hij uit bij de Ams­ter­damse kun­stenares, cura­tor en schri­jf­ster Hanne Hage­naars. Ik heb naast mijn andere werk al heel wat tijd­schriften gemaakt en bijvoor­beeld een boek over de iden­titeit van het Over­i­js­selse (kun­ste­naars) stad­je Diepen­heim. Maar miss­chien koos hij mij nog meer omdat ik van nature een nieuws­gierig mens ben. Dat moet je zijn, wil je er echt iets moois van mak­en.’

De voor­berei­d­ing was intens. Ik heb eerst veel rondgelopen en gefi­etst door Maas­tricht. Kun­ste­naars opge­zocht die ik al kende. Door veel te lezen bij nieuwe namen uit­gekomen. Mensen op straat spon­taan aange­spro­ken. Rondlei­din­gen met gid­sen gevol­gd. Bijvoor­beeld met neer­landi­ca Jet van Aalst die je aan de hand van gedicht­en door Maas­tricht lei­dt. Zo ontstond stap voor stap een steeds grot­er netwerk. In het begin was het een open zoek­tocht. Alti­jd was er die vraag: Hoe kan ik nu iets wat je kunt ruiken, horen, zien of proeven in zo’n stad weergeven in een boek?’ De oploss­ing diende zich niet zomaar aan. Alle ideeën die ik de eerste drie maan­den had, beland­den in de prul­len­mand. Het duurde voor mij als buiten­staan­der maan­den om te ont­dekken wat nu zo typ­isch voor Maas­tricht is , dat verder gaat dan de bek­ende paden.Ik wilde per se een gids mak­en waarin ook de Maas­tricht­enaren nog heel wat nieuwe din­gen over hun stad ont­dekken.’

Het resul­taat is een boek om ver­liefd op te wor­den. Zo een­t­je dat je koestert, pakt, weglegt, je weer ver­lei­dt en nieuwe geheim­p­jes verk­lapt. Door ver­rassende foto’s, korte ver­halen, gedicht­jes, orig­inele opsom­min­gen en ga ik gauw doen’ – routes. Met zin­tu­igen­wan­delin­gen langs bij­zon­dere zak­en en plekken voor de tong, het oor en oog of de neus. Alle­maal even onalledaags en apart. Hanne: Een kunst­werk kan ervoor zor­gen dat je visie zich 180 graden omkeert. Je staat in het zand te wroeten en ineens draai je je om en kijk je naar de zee. Kun­st is voor mij die zee: wijds, zo vol mogelijkhe­den. Deze Gids voor Zin­tu­igen in Maas­tricht is daar een bewi­js van. Lees en ga aan de slag met de gids, begri­jp Maas­tricht beter en mogelijk­er­wi­js jezelf.’

Het boek ver­rast op elke bladz­i­jde. Toch durft Hanne de extra mooie par­elt­jes te benoe­men: Ergens hele­maal weggestopt ont­dek­te ik de oud­ste Lour­des­grot in Ned­er­land. Fan­tastisch is de bij­drage over de Lin­de­bloe­sem­route van Tan­ja Schell. In Maas­tricht zoeken de mensen vooral het cen­trum op. Net als in Ams­ter­dam hebben in deze stad de buiten­wijken ook genoeg te bieden. De bij­drage van Anouk van Rei­jen over opmerke­lijke locaties in de buiten­wijk Caberg vind ik daarom een juweelt­je. Graag zou ik eens zo’n gids willen mak­en voor een stad die min­der flo­reert dan Maas­tricht. Dracht­en, Schiedam, Heerlen… Lijkt me extra span­nend.’

Film­p­je waarop door de gids wordt gebladerd: https://​vimeo​.com/​247997761

lees meer +
lijn

Robin Barry: Maastricht, Gids voor de zintuigen

Mister Motley, 15 mei 2018

Je loopt over de Javas­traat in Maas­tricht, een doo­dge­wone stad­sautoweg waar­voor je nor­maal gespro­ken nooit van het cen­trum uit zou wijken. De leg­en­da van je plat­te­grond belooft je een inter­es­sant geuren­palet; een gri­jze veeg voor uit­laat­gassen van het ver­keer’ en een groene iets verderop op de kaart, voor een harsachtig aro­ma van dennennaalden’. 

Na een paar hon­derd meter lopen met een alerte neus komt het: ben­zine, iets stof­figs, een geur die je doet denken aan de zomer, als het teer op de weg van de hitte een beet­je zacht wordt. Het is een geur die op heldere win­ter­da­gen blijk­baar ook in de strat­en sluimert maar die je alleen opmerkt als je er aan­dacht voor hebt. Na een paar hon­derd meter kri­jgt de straat een ander karak­ter, min­der asfalt en beton, en aan de overkant zie je hoe een rij naald­bomen een dichte haag vor­men. Je ruikt even, en loopt dan richt­ing de Pot­tereies­traat. De leg­en­da belooft onder andere zuurstok’ en hon­den­poep’.

Dit is een stuk­je van de Lin­den­bloe­sem­route, een stadswan­del­ing die werd ontwikkeld door geu­rar­chi­tect Tan­ja Schell voor Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen van Mar­res Maas­tricht, samengesteld door Hanne Hage­naars. In tegen­stelling tot een fold­er van het VVV-kan­toor is het lezen van deze stads­gids een ervar­ing die op zichzelf staat, maar voor de buitenis­sige toerist die daad­w­erke­lijk op pad wil valt er genoeg te beleven. Ooit over­wogen om je tent op te zetten tussen de sociale huur­flats in het Maas­trichtse Caberg? Deze gids wijst je de beste plek­jes om dit te doen, en waar je in de win­ter­maan­den voor twee euro kunt midget­golfen na een maalti­jd in een Chi­nees restau­rant waar alti­jd ruimte is. 

Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen is het resul­taat van de bij­dra­gen van een scala aan schri­jvers, kun­ste­naars en bewon­ers van Maas­tricht, en deze grote ver­schei­den­heid zie je zow­el in de vorm als in de inhoud van de gids terug. De opmaak is intuïtief en heeft op het eerste gezicht geen duidelijke struc­tu­ur, een beet­je zoals het knip- en plak­w­erk van een scrap­book. Het maakt de gids intiem, alsof je aan de hand word genomen door de mensen die er aan meew­erk­ten en je éen op een deelgenoot wordt van hun fas­ci­naties. De stad wordt aan je gep­re­sen­teerd als een gesamtkunst­werk waarin aller­lei ele­menten je zin­tu­igen waard zijn, van de Pieter­berg tot de vele lin­de­bomen en de hon­den­poepveld­jes in de buitenwijken.

Neem Enjoy details van Yeb Wiers­ma, een onderdeel bin­nen de sub­cat­e­gorie Botan­i­ca (de stads­gids heeft onder de schi­jn­bare wanorde een the­ma­tis­che opbouw, Smul­pa­pen, Het zes­de zin­tu­ig, enzovoort). Tij­dens Wiersma’s zoek­tocht naar infor­matie over invasieve planten­soorten kwam ze op het spoor van het ver­haal van August de Wev­er, een zon­der­linge huis­arts die bezeten was van het verza­me­len en cat­e­goris­eren van gedroogde planten, en meer inter­esse had in de var­iëteit tussen ver­schil­lende soorten varens dan in de emoties en eige­naardighe­den van zijn patiën­ten. Wiers­ma beschri­jft hoe ze in het Natu­urhis­torisch Musem Maas­tricht op zijn archief stu­it, met meer dan zes­tig­duizend geïn­dex­eerde planten­soorten uit de omgev­ing Maas­tricht, en geeft de lez­er een kijk­je in de per­soon­lijke doc­u­menten van De Wev­er, uit de jaren 30 van de vorige eeuw; een zwart-wit foto van een zeldzame varen, cor­re­spon­den­tie over men­stru­atiestoor­nissen, ondergekrabbelde plaat­jes uit brave pin-up-tijdschriften.

Je hoeft niet met dit boek naar Maas­tricht af te reizen om er iets aan te hebben. Het is boven een stads­gids ook een ode aan het detail en een plei­dooi voor een andere manier van kijken, waarin aan­dachtig waarne­men de toon voert boven het passief incasseren van het voor de hand liggende. Het is niet zo dat het alledaagse in het zon­net­je wordt gezet, maar eerder dat de schei­d­ingsli­jn tussen wat alledaags is, en wat bij­zon­dere aan­dacht ver­di­ent, wordt opge­heven. In wezen kun je dit democ­ra­tis­erende, egalis­erende per­spec­tief over­al toepassen, voor jezelf inzetten als een instru­ment. Hoe zou het zijn om een bus of tram te pakken en uit te stap­pen op een plek waar je nog nooit bent geweest, zoals een winkel­cen­trum buiten het stad­shart? Miss­chien eet je wel de lekker­ste bamibal die je ooit geproefd hebt, of doe je een obser­vatie die lat­er van waarde blijkt te zijn. De gebouwen onder­weg van je huis naar je werk, heb je daar wel eens goed op gelet? Miss­chien zit de schoen­mak­er waar je alti­jd gedachteloos langs fietst wel in een bij­zon­der Jugend­stil­ge­bouw, en heeft de man die jouw schoe­nen voor de kost repa­reert een verhaal. 

Door de indel­ing van het boek toont de lees- en kijk­er­var­ing par­al­lellen met het daad­w­erke­lijk verken­nen van een stad die je nog niet kent. Je bladert, loopt drie keer het­zelfde rond­je, want de hoek­jes en ver­bor­gen schat­ten hebben zich nog niet aan je ontvouwen. Het is geen gids die je gemak­shalve mee­neemt om er beslissin­gen aan over te lat­en, maar eerder een eigen­zin­nige atlas die je als gereed­schap kan inzetten. 

Het boek Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen is uit­gegeven door Mar­res Maas­tricht en samengesteld door Hanne Hage­naars. Klik hier om het boek te bestellen. 

lees meer +
lijn

Ruud Maas: Ruik, zie, voel, proef en hoor Maastricht

De Limburger, 9 februari 2018

Mar­res pre­sen­teert een gids over Maas­tricht die de zin­tu­igen moet prikke­len. Niet alleen de doo­d­doen­ers komen deze keer aan bod.

Miss­chien heb je het niet eens in de gat­en als je er woont, werkt en veel ver­keert, zegt Hanne Hage­naars, maar Maas­tricht is bij uit­stek een sen­suele, zin­tu­iglijke stad. Mensen houden er van lekker eten, het eten is er ook lekker, en mede dankz­ij Kiki Niesten zijn er fan­tastis­che mode­merken te koop, het Natu­urhis­torisch Muse­um heeft een prachtig herbar­i­um, je vin­dt er mooie mossen in de natu­ur, bij De Paters (in Cadier en Keer, red.) schar­re­len en knor­ren varken­t­jes en deze dagen is car­naval het top­punt van zin­tu­iglijke ervarin­gen.” Dit soort plekken verza­melde Hage­naars in samen­werk­ing met kun­st­cen­trum Mar­res voor de net ver­sch­enen Gids voor de Zintuigen. 

Het Mooswief

Gedurende twee jaar sprak de samen­steller veelvuldig met vooral lokale kun­ste­naars, schri­jvers en inwon­ers om de ziel van de stad te van­gen. Dat mondt niet alleen uit in een lofzang op Maas­tricht. Zo staat in de gids een kunst­werk van Miguel Huin­der dat gevor­md is uit beelden van drugsroutes, met bijvoor­beeld een foto van de crash van een drugsrun­ner. Hage­naars: Ik was niet per se op zoek naar negatieve kan­ten van de stad, maar ik wilde ze zek­er niet uit de weg gaan.”

Beklierde Ogentroost, getekend door Claudia Sola

Zelf woont ze in Ams­ter­dam. Ze kende Maas­tricht redelijk, bijvoor­beeld via haar bezoeken aan Mar­res en de Jan van Eyck Acad­e­mie. Of ze met open armen werd ont­van­gen om te klet­sen over Maas­tricht? Uit­er­aard werd me gevraagd waarom juist ik dit project kwam doen. Ik antwo­ordde dat ik vooral een nieuws­gierig mens ben en de stad graag beter wilde leren ken­nen. Ik denk dat iemand van buiten juist andere vra­gen stelt, omdat diegene nieuwe zak­en opvallen.” Met oud zeer hoeft ze ook geen reken­ing te houden. Een voor­beeld daar­van is miss­chien wat Hage­naars de gedicht­en­ma­chine’ op de Markt noemt, een soort par­keer­automaat”. Het was enkele jaren terug een heet hangi­jz­er toen de eeuwig bran­dende vlam’ in de han­den van Jan Pieter Minck­eleers alleen nog tegen betal­ing aang­ing, met een gedicht als bedankje. Ze laat deze dis­cussie links liggen, maar plaatst een gedicht in de gids.

Bove­nal kijkt Hage­naars in de pub­li­catie verder dan haar neus lang is, voor­bij al vaak beschreven doo­d­doen­ers. Ze liet schri­jver Flos van Haren bin­nen­lopen bij diverse par­fumerieën om te vra­gen welke geuren het meest wor­den verkocht en beschri­jft op deze wijze hoe de Maas­tricht­e­naar’ ruikt. Hage­naars vertelt hoe ze, op het idee gebracht door een gelei­de­hond, met haar ogen dicht door de stad liep. Ook kri­jg je tips voor een vakantie in Caberg’, zie je hoe kun­ste­naar Keet­je Mans haar favori­ete plekken op een doek bor­du­urde en duikt Chaim van Luit onder de grond in de groeves om en onder Maas­tricht. Kun­ste­naar Sanne Vaassen vertelt hoe ze wan­de­lend stuk­jes aardew­erk verza­melt en die soms op ver­zoek in een muur of vlo­er bij mensen met­selt. Kay Schut­tel geeft self­ie-opdracht­en op het Vri­jthof (‘Zoek het roze gek­leurde beeld op, ga aan de link­erz­i­jde bin­nen de gestrek­te arm van dit beeld staan (…) Het lijkt alsof het beeld een arm om jou heen heeft ges­la­gen.’) en mod­eken­ner Cécile Nar­inx gaat in op het oud­ste Maas­trichtse gelu­id dat ze zich herin­nert: het geko­er van een Turkse tortel­duif („Een importvo­gel die de sound­track van mijn jeugd opent.”).

Hage­naars noemt het samen­stellen een mooie klus: Ik had nu een aan­lei­d­ing om met iedereen te prat­en. Hopelijk gaan veel mensen de gids gebruiken. Het is leuk om je stad beter te leren ken­nen of als toerist eens buiten de gebaande paden te treden.”

lees meer +
lijn

Merel Bem: Zuidwaarts!

Vogue, 2018
lees meer +
lijn

Robin Barry, Maastricht, gids voor de zintuigen

mister Motley, 15-03-2018

Je loopt over de Javas­traat in Maas­tricht, een doo­dge­wone stad­sautoweg waar­voor je nor­maal gespro­ken nooit van het cen­trum uit zou wijken. De leg­en­da van je plat­te­grond belooft je een inter­es­sant geuren­palet; een gri­jze veeg voor uit­laat­gassen van het ver­keer’ en een groene iets verderop op de kaart, voor een harsachtig aro­ma van den­nen­naalden’.

Na een paar hon­derd meter lopen met een alerte neus komt het: ben­zine, iets stof­figs, een geur die je doet denken aan de zomer, als het teer op de weg van de hitte een beet­je zacht wordt. Het is een geur die op heldere win­ter­da­gen blijk­baar ook in de strat­en sluimert maar die je alleen opmerkt als je er aan­dacht voor hebt. Na een paar hon­derd meter kri­jgt de straat een ander karak­ter, min­der asfalt en beton, en aan de overkant zie je hoe een rij naald­bomen een dichte haag vor­men. Je ruikt even, en loopt dan richt­ing de Pot­tereies­traat. De leg­en­da belooft onder andere zuurstok’ en hon­den­poep’.


Dit is een stuk­je van de Lin­den­bloe­sem­route, een stadswan­del­ing die werd ontwikkeld door geu­rar­chi­tect Tan­ja Schell voor Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen van Mar­res Maas­tricht, samengesteld door Hanne Hage­naars. In tegen­stelling tot een fold­er van het VVV-kan­toor is het lezen van deze stads­gids een ervar­ing die op zichzelf staat, maar voor de buitenis­sige toerist die daad­w­erke­lijk op pad wil valt er genoeg te beleven. Ooit over­wogen om je tent op te zetten tussen de sociale huur­flats in het Maas­trichtse Caberg? Deze gids wijst je de beste plek­jes om dit te doen, en waar je in de win­ter­maan­den voor twee euro kunt midget­golfen na een maalti­jd in een Chi­nees restau­rant waar alti­jd ruimte is.

Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen is het resul­taat van de bij­dra­gen van een scala aan schri­jvers, kun­ste­naars en bewon­ers van Maas­tricht, en deze grote ver­schei­den­heid zie je zow­el in de vorm als in de inhoud van de gids terug. De opmaak is intuïtief en heeft op het eerste gezicht geen duidelijke struc­tu­ur, een beet­je zoals het knip- en plak­w­erk van een scrap­book. Het maakt de gids intiem, alsof je aan de hand word genomen door de mensen die er aan meew­erk­ten en je éen op een deelgenoot wordt van hun fas­ci­naties. De stad wordt aan je gep­re­sen­teerd als een gesamtkunst­werk waarin aller­lei ele­menten je zin­tu­igen waard zijn, van de Pieter­berg tot de vele lin­de­bomen en de hon­den­poepveld­jes in de buitenwijken.

Neem Enjoy details van Yeb Wiers­ma, een onderdeel bin­nen de sub­cat­e­gorie Botan­i­ca (de stads­gids heeft onder de schi­jn­bare wanorde een the­ma­tis­che opbouw, Smul­pa­pen, Het zes­de zin­tu­ig, enzovoort). Tij­dens Wiersma’s zoek­tocht naar infor­matie over invasieve planten­soorten kwam ze op het spoor van het ver­haal van August de Wev­er, een zon­der­linge huis­arts die bezeten was van het verza­me­len en cat­e­goris­eren van gedroogde planten, en meer inter­esse had in de var­iëteit tussen ver­schil­lende soorten varens dan in de emoties en eige­naardighe­den van zijn patiën­ten. Wiers­ma beschri­jft hoe ze in het Natu­urhis­torisch Musem Maas­tricht op zijn archief stu­it, met meer dan zes­tig­duizend geïn­dex­eerde planten­soorten uit de omgev­ing Maas­tricht, en geeft de lez­er een kijk­je in de per­soon­lijke doc­u­menten van De Wev­er, uit de jaren 30 van de vorige eeuw; een zwart-wit foto van een zeldzame varen, cor­re­spon­den­tie over men­stru­atiestoor­nissen, ondergekrabbelde plaat­jes uit brave pin​-up​-tijd​schriften​.Je hoeft niet met dit boek naar Maas­tricht af te reizen om er iets aan te hebben. Het is boven een stads­gids ook een ode aan het detail en een plei­dooi voor een andere manier van kijken, waarin aan­dachtig waarne­men de toon voert boven het passief incasseren van het voor de hand liggende. Het is niet zo dat het alledaagse in het zon­net­je wordt gezet, maar eerder dat de schei­d­ingsli­jn tussen wat alledaags is, en wat bij­zon­dere aan­dacht ver­di­ent, wordt opge­heven. In wezen kun je dit democ­ra­tis­erende, egalis­erende per­spec­tief over­al toepassen, voor jezelf inzetten als een instru­ment. Hoe zou het zijn om een bus of tram te pakken en uit te stap­pen op een plek waar je nog nooit bent geweest, zoals een winkel­cen­trum buiten het stad­shart? Miss­chien eet je wel de lekker­ste bamibal die je ooit geproefd hebt, of doe je een obser­vatie die lat­er van waarde blijkt te zijn. De gebouwen onder­weg van je huis naar je werk, heb je daar wel eens goed op gelet? Miss­chien zit de schoen­mak­er waar je alti­jd gedachteloos langs fietst wel in een bij­zon­der Jugend­stil­ge­bouw, en heeft de man die jouw schoe­nen voor de kost repa­reert een verhaal.Door de indel­ing van het boek toont de lees- en kijk­er­var­ing par­al­lellen met het daad­w­erke­lijk verken­nen van een stad die je nog niet kent. Je bladert, loopt drie keer het­zelfde rond­je, want de hoek­jes en ver­bor­gen schat­ten hebben zich nog niet aan je ontvouwen. Het is geen gids die je gemak­shalve mee­neemt om er beslissin­gen aan over te lat­en, maar eerder een eigen­zin­nige atlas die je als gereed­schap kan inzetten. 

Het boek Maas­tricht — Gids voor de zin­tu­igen is uit­gegeven door Mar­res Maas­tricht en samengesteld door Hanne Hagenaars. 

https://​www​.mis​ter​mot​ley​.nl/ar…

lees meer +
lijn