Recensies over Rietveld Photography at The Fifth Season
Rajko Disseldorp: Weg uit de kunstbubbel
Studenten van de Rietveld Academie verbleven afgelopen drie maanden op het terrein van een psychiatrische instelling. Het werk dat ze er maakten is te zien op Foam Fusion. ’Het was intens, ook door de stilte.’
Iedere student ging anders met de situatie om, die eerste dagen dat ze rondliepen op het terrein van de psychiatrische instelling Altrecht in Den Dolder. De Oostenrijkse Sophie Wurnig (24) durfde niet gelijk contact te maken met de patiënten. ’Ik vond dat lastig, simpelweg omdat ik niet goed wist hoe ik dat moest doen.’ In plaats daarvan besloot ze voor inspiratie rondjes rond de gebouwen te lopen. Daarbij vielen haar de voorwerpen in het gras op, die uit het raam waren gegooid door patiënten. Ertussen lagen ook briefjes met tragische boodschappen: ’Help me, haal me hieruit. Bel de politie’. Wurnig verzamelde ze.
Het initiatief voor het verblijf van de eerstejaarsstudenten van de Gerrit Rietveld Academie kwam vanuit kunstenaarsresidentie Het Vijfde Seizoen, dat sinds 1989 op het terrein van Altrecht is gevestigd. Elk kwartaal komt daar een andere kunstenaar; een keer per jaar gaan studenten van een Nederlandse kunstacademie er drie maanden aan de slag. Esther Vossen, directeur van Het Vijfde Seizoen, vindt het belangrijk studenten die ruimte te bieden. ’Het is goed te ervaren hoe het is te werken buiten de muren van de kunstacademie — in een maatschappelijke omgeving.’
Sophie Wurnig ervoer het als positief een periode niet op de academie te zijn. ’Na een paar dagen wist ik al dat het goed was een aantal maanden weg te zijn. Zo’n kunstacademie werkt toch als een bubbel, en nu kwamen we allemaal op totaal andere ideeën en inzichten.’
Iedere student maakte tijdens de residentie werk, waarbij de psychiatrie het onderwerp moest zijn. Tijdens Foam Fusion wordt al het werk geëxposeerd. Enrico Garzaro maakte bijvoorbeeld een camera obscura, die te zien is in de tuin van Foam. Anna Lenartowska besloot zich tijdens de residentie terug te trekken in een separeercel. Ze maakte er een film over. Vincent Zedelius, hoofd fotografie van de Rietveld Academie, vindt dat heel bijzonder. ’Anna is in de huid gekropen van de patiënt door in de separeercel alles in zich op te nemen: de banken, muren, vloer. Ze is nagegaan wat ze op dat moment allemaal voelde. Confronterend en knap.’
Is het wel verstandig studenten in het eerste jaar direct te confronteren met een psychiatrische instelling? Volgens Zedelius, die het project samen met docent Hanne Hagenaars begeleidde, waren er in het begin wel terughoudende reacties. ’Ik was me bewust van de eventuele risico’s. De studenten hebben nooit gevraagd om deze situatie. We hebben van tevoren duidelijk besproken dat de optie er was en ook aan hen gevraagd: wat vinden jullie ervan? Alle studenten zijn er dus voorbereid aan begonnen.’ Wat vond Wurnig van het idee? ’Ik stond er eigenlijk direct positief tegenover. Ik vond het wel lastig om te bedenken wat ik ervan moest verwachten. Toen ik daar eenmaal was, vond ik het behoorlijk intens, ook vanwege de stilte. Het was een groot contrast vergeleken met Amsterdam, maar het heeft me op een andere en vooral positieve manier naar mijn werk laten kijken.’
En de briefjes? Die gebruikte Wurnig in eerste instantie ter inspiratie voor het maken van portretten en foto’s van de gebouwen. Al snel besloot ze ook de echte briefjes tijdens de tentoonstelling te tonen. ’Ze confronteerden me met het feit dat iedereen een andere blik op de werkelijkheid heeft. Die gedachte heeft me geïnspireerd.’
Wurnig is blij dat de briefjes te zien zijn. ’Ik hoop dat de bezoekers stilstaan bij de kreten, en dat zij dan met dezelfde gedachten als ik zullen worden geconfronteerd.’