Lucette ter Borg: Kunst in de Garage biedt spiritueel daklozen houvast
The Fortuneteller
*****
U en ik , en een heleboel mensen om ons heen zijn spiritueel daklozen. We geloven niet in kerk, vaderland of wichelroede. De Duitse cultuur en filmcriticus Siegfried Kracauer muntte de term uit in 1930 in het artikel Die Angestellten. Kracauer gebruikte dekbenaming om er de moderne employee mee te omschrijven die meer geïnteresseerd is in entertainment dan in zingeving.Curatoren Hanne Hagenaars en Heske ten Cate zeggen het niet met zo veel woorden, maar zijn feitelijk spiritueel daklozen. Het tweetal probeert voor de staat van zijn te rade te gaan bij de kunst. In de tentoonstelling die zij in de kunstruimte Garage Rotterdam hebben samengesteld draait het volgens hen tentoonstellingstekst om de vraag: wat gebeurt er na de dood. Nu rituelen rondom de grootste onzekerheid uit ons leven uit de samenleving zijn verbannen, tasten we met z’n allen rond in het donker.Hoe kan die onzekerheid artistiek gestalte krijgen?Het resultaat is een tentoonstelling met werk van 18 kunstenaars van jong tot (co Westerik) hoogbejaard — die overveel meer gaat dan over vragen rondom het levenseinde en wat daarna komt. The Fortune Teller combineert sjamanistische kunstpraktijken met hedendaagse conceptuele kunst, lyrische tekenkunst met abstracte beelden. Thema’s worden nergens plat opgediend, maar zijn op tal van manieren uitlegbaar en zitten boordevol associaties.- een verdienste van de kunstenaars de samenstellers die een scherp oog voor kwaliteit hebben.Daardoor gaat de Fortuneteller ook over het opheffen van tijd (ontroerend fotowerk van Juul Krayer) over de onkenbaarheid van het landschap (een schitterende vloersculptuur van de Bhutaanse kunstenaar Passang Tobgay), over Mythes en volksvertellingen (een prachtige serie onnuttige bloemenaquarellen met teksten van Claudia Sola) en nog veel meer. Kunstenaar/fotograaf Paul Bogaers laat zien dat voorouderbeelden piepjong kunnen zijn, vol humor een duister vernuft bezitten.